• <
nauta_2024

PERN ma plan rozbudowy naftowego Rurociągu Pomorskiego oraz baz paliw

pc

30.01.2018 18:13 Źródło: PAP
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki PERN ma plan rozbudowy naftowego Rurociągu Pomorskiego oraz baz paliw

Partnerzy portalu

PERN ma plan rozbudowy naftowego Rurociągu Pomorskiego oraz baz paliw - GospodarkaMorska.pl

PERN przygotowuje się do budowy drugiej nitki surowcowego Rurociągu Pomorskiego, który łączy bazy ropy naftowej w Gdańsku i pod Płockiem. Spółka chce jeszcze w tym roku zakończyć pierwszy etap rozbudowy pojemności magazynowych paliw o niemal 130 tys. metrów sześc.

Jak zapowiedział we wtorek PERN, nowe zbiorniki na paliwa „powstaną tam, gdzie jest największy popyt klientów, czyli w bazach w Nowej Wsi Wielkiej i Koluszkach”.

Wiceprezes PERN Tadeusz Zwierzyński, informując na konferencji prasowej o planach inwestycyjnych spółki, przypomniał, że od 3 stycznia, po połączeniu z Operatorem Logistycznym Paliw Płynnych (OLPP) - spółką przejmowaną z grupy kapitałowej - PERN działa jako podmiot posiadający także „funkcję logistyczną w obszarze magazynowania i dystrybucji paliw”.

„PERN jest nowym PERN-em połączonym z OLPP. To także bazy paliw. Mam nadzieję w niedługim czasie będziemy podpisywać umowy na budowę tam zbiorników. Pierwsze z nich to będą zbiorniki w Koluszkach i Nowej Wsi Wielkiej, łącznie prawie 130 tys. metrów sześc.” – powiedział Zwierzyński.

Podkreślił, iż mając na uwadze umożliwienie zainteresowanym podmiotom, głównie PKN Orlen, szybki transport ropy naftowej z Gdańska, gdzie surowiec ten dostarczany jest drogą morską, PERN przewiduje budowę drugiej nitki Rurociągu Pomorskiego - w kierunku Płocka.

„Przewidujemy rozpoczęcie budowy drugiej nitki rurociągu Gdańsk-Płock. Jest to już w fazie przygotowawczej. Zaczynamy realizować tak zwany raport środowiskowy” – oświadczył wiceprezes PERN. Przyznał, że nakłady na tę inwestycję szacowane są obecnie na prawie 1 mld zł.

„Okres budowy to kilka lat. Ile? Wszystko zależy od regulacji prawnych, które prawdopodobnie zmienią się Polsce, dotyczące infrastruktury liniowej dla potrzeb sektora paliwowego” – dodał Zwierzyński.

Wyjaśnił, że chodzi o uproszczenie oraz skrócenie postępowań administracyjnych „związanych głównie z problemem uzyskiwania praw do gruntów na okres budowy i do eksploatacji”, a także „związanych z uzyskaniem decyzji administracyjnych, a w tym głównej, decyzji pozwolenia na budowę”.

We wtorek PERN podpisał umowę na wybudowanie do 2020 r. w swej bazie magazynowej w Gdańsku dwóch zbiorników na ropę naftową po 100 tys. metrów sześc. każdy. Inwestycję za ponad 142,9 mln zł zrealizuje wybrane w przetargu konsorcjum Mostostal Płock i Mostostal Warszawa.

Jak zaznaczył wiceprezes PERN, rozbudowa pojemności składowania ropy naftowej w gdańskiej bazie spółki umożliwi m.in. zwiększenie dostaw surowca drogą morską i jego separację, czym zainteresowany jest min. PKN Orlen. „Orlen, który sprowadza z kilku stron różne gatunki ropy, doprasza się o separację, aby to, co zeszło ze statku trafiło dokładnie do rafinerii, czyli surowiec niezmieszany z żadnym innym gatunkiem, o innych parametrach” – wyjaśnił Zwierzyński.

Podkreślił jednocześnie, że także PKN Orlen jest szczególnie zainteresowany, aby druga nitka Rurociągu Pomorskiego, czyli magistrali Gdańsk-Płock, „była zbudowana jak najwcześniej”.

PERN to państwowy podmiot, strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który na terenie kraju zarządza trzema naziemnymi bazami magazynowymi ropy naftowej - w Adamowie przy granicy z Białorusią, Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem i w Gdańsku - o łącznej pojemności ok. 3,5 mln m sześc., a także siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych oraz paliwowych.

Spółka tłoczy jednocześnie ropę naftową rurociągiem „Przyjaźń” z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech. Transportuje też surowiec dostarczany drogą morską do gdańskiego Naftoportu.

W Gdańsku PERN posiada Terminal Naftowy o pojemności 375 m sześc., przeznaczony na różne gatunki ropy naftowej. To pierwszy taki obiekt w kraju, działający jako hub morski. Planowana jest jego rozbudowa, która ma podwoić tam zdolności składowania surowca.

W wyniku połączenia z OLPP, który był największym w Polsce podmiotem specjalizującym się w magazynowaniu i przeładunku paliw płynnych, PERN przejął m.in. 19. baz magazynowych o łącznej pojemności 1,8 mln metrów sześc.

W przyjętej w 2017 r. przez Radę Ministrów dokument „Polityce Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym” zapisano m.in., że PERN wybuduje drugą nitkę Rurociągu Pomorskiego, a realizacja tej inwestycji „jest istotna i niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego” Polski.

Jak wspomina rządowy dokument, Rurociąg Pomorski to obecnie jedna nitka magistrali o długości ok. 235 km, którą można transportować surowiec rewersyjnie, czyli w dwóch kierunkach: z Płocka do Gdańska - 27 mln ton rocznie oraz z Gdańska do Płocka - 30 mln ton rocznie; w połączeniu z infrastrukturą przeładunkową Naftoportu i infrastrukturą magazynową PERN, rurociąg umożliwia import surowca drogą morską do rafinerii w Płocku oraz przesył ropy naftowej do rafinerii w Gdańsku.

Zgodnie z założeniami rządowego dokumentu, PERN ma wspierać dywersyfikację dostaw ropy do Polski oraz pełnić „wiodącą rolę” w magazynowaniu tergo surowca oraz paliw, „zajmując się bilansowaniem całego systemu magazynowego”, w tym rozbudową pojemności magazynowych.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.