Patrycja Cybulska
W Stoczni Remontowej Nauta na statkach PŻM zainstalowane zostaną nowatorskie systemy uzdatniania wód balastowych. Jak już informowaliśmy, jako pierwszy wyposażony zostanie w nie masowiec Karpaty. Statek w poniedziałek wieczorem zacumował przy Nabrzeżu XXX-lecia w Gdyni.
– Jednostka Karpaty w Naucie przejdzie remont klasowy, na który składać się będą m.in. prace rurarskie, maszynowe, konserwacyjno-malarskie, a także stalowe. Ten remont klasowy połączony jest też z montażem instalacji do uzdatniania wód balastowych produkcji firmy Alfa Laval – mówi Anna Bulman, rzecznik Stoczni Remontowej Nauta.
Mowa o systemach Alfa Laval PureBallast®, które spełniają wymogi stawiane zarówno przez IMO, jak i US Coast Guard. Dzięki ich zastosowaniu woda balastowa będzie neutralizowana przy użyciu filtracji i światła ultrafioletowego, co jest całkowicie bezpieczne dla statku i jego załogi. Systemy te nie mają żadnych ograniczeń z uwagi na zasolenie (wliczając w to wodę słodką) oraz temperaturę wody. Spełniają także wymogi konwencji nawet przy bardzo niskiej, 42% przenikalności światła ultrafioletowego, co pozwala na balastowanie z pełną wydajnością nawet w wodach mocno zabrudzonych.
Na statek Karpaty trafią systemy o wydajności 3000 m³/h. Ich montaż będzie odbywał się pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Umowę na instalację ośmiu systemów Alfa Laval na statkach PŻM podpisano w połowie czerwca ubiegłego roku.
– Jesteśmy dumni, że czołowy polski armator zdecydował o zakupie urządzeń od firmy mającej w Polsce przeszło 90-letnią historię. Przypomnę, że oprócz prowadzenia działalności handlowej i serwisowej, nasza spółka posiada w Polsce swój czołowy zakład produkcyjny – mówi Andrzej Smoleński, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży międzynarodowej Alfa Laval Polska.
Jak poinformował portal GospodarkaMorska.pl Krzysztof Gogol, rzecznik Grupy PŻM, montaż instalacji uzdatniania wód balastowych wynika z Konwencji Balastowej Międzynarodowej Organizacji Morza, która weszła w życie we wrześniu ubiegłego roku, oraz z oddzielnych przepisów amerykańskich w tej sprawie.
– O ile IMO dało armatorom jeszcze dwa lata na przygotowanie się do zmian, o tyle Amerykanie już oczekują, że każdy statek, który korzysta z ich wód terytorialnych, powinien mieć zainstalowany taki system przy pierwszej wymianie tzw. Ceryfikatu IOPP, który zazwyczaj odnawia się podczas remontu klasowego statku – mówi Krzysztof Gogol, rzecznik Grupy PŻM.
Gogol poinformował także, że w nowoczesne instalacje uzdatniania wód balastowych wyposażone zostaną wszystkie statki PŻM, ale w pierwszym etapie w SR Nauta systemy te będą montowane na cztery masowce z serii Karpaty.
– W przyszłym miesiącu spodziewamy się siostrzanej jednostki, a mianowicie chodzi o jednostkę Sudety. Ta również przejdzie w stoczni remont klasowy i będzie montaż instalacji do uzdatniania wód balastowych – dodaje Bulman.
Koszt jednej instalacji to około 300-400 000 euro plus montaż.
Karpaty zostały zbudowane w 2013 r. w Tsuneishi w Japonii. Statek ma 228,99 m długości, 32,26 m szerokości, 52,19 m wysokości całkowitej (od stępki do topu) oraz 14,42 m zanurzenia. Jednorazowo może przewieźć 82 000 t ładunku. Na jego pokładzie pracuje 20-osobowa załoga.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii