pc
Połączenie PERN i OLPP stworzyło duży podmiot, który zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski - powiedział w piątek pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski.
PERN ogłosił projekt połączenia z OLPP w lutym 2017 r. W sierpniu ubiegłego roku połączenie spółek zaakceptowało Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PERN, a we wrześniu Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników OLPP. Formalnie połączenie PERN i OLPP, jako podmiotu przejmowanego z grupy PERN, zostało ostatecznie sfinalizowane 3 stycznia poprzez dokonanie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
"Nowa spółka to duży podmiot, zwiększający bezpieczeństwo energetyczne Polski. To połączenie spółek ma przede wszystkim na celu koordynację inwestycji. Chodzi przede wszystkim o zbudowanie drugiej nitki ropociągu między Gdańskiem a Płockiem - powiedział w piątek dziennikarzom Naimski. Jak mówił, nowa spółka musi zbudować nowe magazyny na paliwa płynne.
Jak powiedział prezes PERN Igor Wasilewski, koszt tej liczącej ok. 240 km magistrali to ok. 1 mld zł, nie licząc kosztów wykupienia gruntów. Koszty wszystkich inwestycji, jakie planuje operator do 2020 r. to ok. 2 mld zł. Wasilewski powiedział, że spółka zaczęła rozmowy z bankami. "Chcemy zobaczyć oferty i zasady finansowania" - mówił.
Podkreślił, że zintegrowany PERN będzie spółką, która z uwagi na skalę działania będzie mogła wziąć na siebie złożone i kapitałochłonne inwestycje w magazynowanie paliw i ropy - powiedział Piotr Naimski.
PERN planuje wybudować 7 nowych zbiorników na ropę w Bazie w Gdańsku (2) oraz w gdańskim Terminalu Naftowym (5). W sumie pojemność magazynowa na ropę naftową zwiększy się o prawie 560 tys. m sześc. Jednocześnie PERN wybuduje drugą nitkę Rurociągu Pomorskiego z Płocka do Gdańska. Rurociąg ten jest potrzebny, ponieważ polskie rafinerie w coraz większym stopniu stawiają na dywersyfikację dostaw ropy do Polski. Zwiększa się udział surowca dostarczanego drogą morską. Dzięki nowej nitce ropa z tankowców będzie mogła szybko i bezpiecznie trafić do rafinerii. W obszarze magazynowania i przesyłu paliw, PERN zbuduje nowe zbiorniki o łącznej pojemności przekraczającej 300 tys. m.sześc., kolejna duża inwestycja to budowa rurociągu paliwowego z bazy PERN w Boronowie do bazy PKN Orlen w Trzebini.
Jak mówił Wasilewski budowa drugiej nitki ropociągu Pomorskiego to z jednej strony odpowiedź na zapotrzebowanie klientów, którzy kupują różne gatunki ropy naftowej, z drugiej - na wypadek "gdyby jedna nitka przestała funkcjonować, musimy mieć możliwość przełączenia jej na drugą. Nie chciał podać konkretnej daty zakończenia inwestycji; jak mówił, data graniczna jest znana, a spółka chce, by projekt był dobrze przygotowany. Sama budowa - jak mówił - jest prosta.
Spółka prowadzi obecnie prace nad wyborem najkorzystniejszej oferty na generalne wykonawstwo rozbudowy zbiorników w bazie Gdańsk. Staną tam dwa nowe zbiorniki na ropę naftową o pojemności po 100 tys. m sześc. każdy. Do eksploatacji będą oddane w terminie 25 miesięcy. W 2018 roku zakończy się I etap rozbudowy pojemności w obszarze paliw. PERN chce rozbudować bazę magazynową o blisko 130 tys. m sześc. Jak mówił Wasilewski - wynika to z większego zapotrzebowania klientów na dodatkowe pojemności, do czego przyczyniło się uszczelnienie rynku poprzez wprowadzenie pakietu paliwowego.
Jak mówił Piotr Naimski, to właśnie ograniczenie - wprowadzonym w 2016 r. pakietem paliwowym - szarej strefy, doprowadziło do "skokowego" zapotrzebowania na magazyny.
"W walce z szarą strefą osiągnęliśmy sukces (...) Spodziewaliśmy się, że będzie wzrost zapotrzebowania, ale nie sądziliśmy, że będzie ono aż tak wysokie" - powiedział Naimski.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek