Podsekretarz Stanu słuchaczom Radia Koszalin przybliżył priorytety nowo powstałego Ministerstwa Gospodarki Morskiej. Poruszał m.in. kwestie związane z przygotowanym właśnie do konsultacji społecznych i międzyresortowych projektem ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej, przybliżył problemy polskiego rybołówstwa, żeglugi, szkolnictwa morskiego.
- Celem przygotowanej przez MGMiŻŚ ustawy jest odbudowanie przemysłu stoczniowego, tej wielkiej i pięknej gałęzi polskiego przemysłu, która przyczyni się do obniżenia bezrobocia i do wzrostu ekonomicznego – podkreślił Podsekretarz Stanu MGMiŻŚ. – Pamiętajmy, ze te kraje, które dobrze sobie radzą na rynkach stoczniowych, mają dobrą kondycję ekonomiczną, niskie bezrobocie, silną i stabilną gospodarkę.
Krzysztof Kozłowski przybliżając główne rozwiązania proponowane we wspomnianym projekcie, podkreślił dwa instrumenty w nim zawarte.
- Po pierwsze, to kwestia podatku VAT, konkretnie odwróconego VAT-u, jak to często określają specjaliści – wyjaśnia Podsekretarz Stanu. – Otóż, już obecnie produkcja statków zwolniona jest z VAT-u, z tym części, które stocznia wykorzystuje do budowy statku są „ovatowane” i musi ten podatek płacić. Proces budowy statków trwa dwa, trzy, przy bardzo specjalistycznych jednostkach nawet 5 lat. To, że musi inwestować swoje środki w podatek VAT powoduje, że produkcja stoczniowa staje się mniej opłacalna, a przynajmniej mniej konkurencyjna w odniesieniu do innych stoczni, chociażby azjatyckich. My poprzez zastosowanie tego mechanizmu odwróconego VAT-u chcemy dać szanse, możliwość, instrument polskim stoczniom by na powrót stały się konkurencyjne na rynku europejskim i światowym.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii