Podsekretarz Stanu słuchaczom Radia Koszalin przybliżył priorytety nowo powstałego Ministerstwa Gospodarki Morskiej. Poruszał m.in. kwestie związane z przygotowanym właśnie do konsultacji społecznych i międzyresortowych projektem ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej, przybliżył problemy polskiego rybołówstwa, żeglugi, szkolnictwa morskiego.
- Celem przygotowanej przez MGMiŻŚ ustawy jest odbudowanie przemysłu stoczniowego, tej wielkiej i pięknej gałęzi polskiego przemysłu, która przyczyni się do obniżenia bezrobocia i do wzrostu ekonomicznego – podkreślił Podsekretarz Stanu MGMiŻŚ. – Pamiętajmy, ze te kraje, które dobrze sobie radzą na rynkach stoczniowych, mają dobrą kondycję ekonomiczną, niskie bezrobocie, silną i stabilną gospodarkę.
Krzysztof Kozłowski przybliżając główne rozwiązania proponowane we wspomnianym projekcie, podkreślił dwa instrumenty w nim zawarte.
- Po pierwsze, to kwestia podatku VAT, konkretnie odwróconego VAT-u, jak to często określają specjaliści – wyjaśnia Podsekretarz Stanu. – Otóż, już obecnie produkcja statków zwolniona jest z VAT-u, z tym części, które stocznia wykorzystuje do budowy statku są „ovatowane” i musi ten podatek płacić. Proces budowy statków trwa dwa, trzy, przy bardzo specjalistycznych jednostkach nawet 5 lat. To, że musi inwestować swoje środki w podatek VAT powoduje, że produkcja stoczniowa staje się mniej opłacalna, a przynajmniej mniej konkurencyjna w odniesieniu do innych stoczni, chociażby azjatyckich. My poprzez zastosowanie tego mechanizmu odwróconego VAT-u chcemy dać szanse, możliwość, instrument polskim stoczniom by na powrót stały się konkurencyjne na rynku europejskim i światowym.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth