Paweł Kuś
Już 9 lat minęło od prywatyzacji gdańskiej stoczni, ale wciąż dużo do powiedzenia ma tam Skarb Państwa. Należąca do niego Agencja Rozwoju Przemysłu ma swoje udziały w spółce GSG Towers, GSG Service. Ukraiński inwestor w tym miesiącu po raz kolejny wziął od ARP pożyczkę – donosi portal Trojmiasto.pl.
Stocznia miała powoli podnosić się z kolan, m.in. dzięki zawartej umowie pomiędzy Stocznią Gdańsk S.A, inwestorem ukraińskim, GSG Towers Sp. z o.o. i ARP S.A. w sprawie restrukturyzacji finansowej spółek z grupy Gdańsk Shipyard Group (GSG). Trzon produkcyjny stanowić miała spółka GSG Towers produkująca wieże wiatrowe i konstrukcje stalowe.
Spółka ponownie znajduje się jednak w kryzysie finansowym, a jej zadłużenie wobec ARP i Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej wynosi już kilkadziesiąt milionów zł. Ratunek pozostał już tylko jeden – wzięcie kolejnej pożyczki od Agencji Rozwoju Przemysłu.
- W dniu 4 lutego 2016 roku ARP udzieliła pożyczki GSG Towers w wysokości 27,7 mln zł. Środki te GSG Towers przeznaczy m.in. na rozwój produkcji. Przede wszystkim na sfinansowanie wydatków w ramach inwestycji związanej z utworzeniem nowego zakładu produkcji wież wiatrowych typu offshore i onshore. Pożyczka została udzielona na 5 lat, na warunkach komercyjnych (analogicznych do finansowania bankowego), będzie spłacana w ratach miesięcznych - poinformowała Trojmiasto.pl Agencja Rozwoju Przemysłu.
Brak obecnie informacji na temat szczegółów umowy. Możliwe jest, że w przypadku, gdy GSG nie będzie w stanie spłacić pożyczki, Skarb Państwa przejmie kontrolę nad spółkami ukraińskiej grupy.
Przypomnijmy, że trudna sytuacja w Stoczni Gdańsk trwa od kilku lat. W 2007 r. pakiet większościowy akcji Stoczni Gdańsk przejął ukraiński inwestor - ISD Polska sp.o.o. Chcąc utrzymać bieżącą produkcję stoczniową i ochronić miejsca pracy, Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. w 2009 roku udzieliła Stoczni Gdańsk pomocy publicznej w wysokości 150 mln złotych (103,3 mln zł pożyczki oraz zwiększenie wkładu w kapitale zakładowym spółki do 25 proc. akcji). Działania te były zgodne z decyzją Komisji Europejskiej z 22 lipca 2009 r. w sprawie udzielenia Stoczni Gdańsk pomocy publicznej na realizację zaplanowanej restrukturyzacji.
Mimo przekazania pomocy publicznej, Stocznia Gdańsk wykazywała znaczące straty. Łączna strata netto od 2009 r. przekroczyła w roku 2013 poziom, który zagrażał dalszej działalności spółki. Nie uzyskała ona, zakładanej w planie restrukturyzacji, długoterminowej rentowności oraz trwałej zdolności do konkurowania na rynku, co było głównym celem udzielonej pomocy publicznej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii