pc
W ramach przygotowań do rejsu dokoła świata "Dar Młodzieży" przechodzi ostatnie prace w stoczni, wyposażany jest m.in. w oczyszczalnię ścieków balastowych. W Rejs Niepodległości ma wypłynąć z Gdyni 20 maja i powrócić – po pokonaniu 35 tys. mil, w końcu marca 2019 r.
"Dar Młodzieży" to trzymasztowa fregata - żaglowiec szkolny Akademii Morskiej w Gdyni. W maju, w ramach obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, wyruszy w specjalny rejs dookoła świata, który potrwa prawie 10 miesięcy. W podróży udział wezmą studenci i uczniowie szkół morskich oraz laureaci konkursu związanego z rocznicą.
Przygotowania do rejsu trwają od połowy 2017 r. W ich ramach żaglowiec przeszedł już w gdyńskiej Stoczni Remontowej "Nauta" szereg robót remontowych i naprawczych. Przed kilkoma dniami trafił ponownie do tej stoczni, gdzie zaplanowano ostatnie prace.
"Najważniejszą z nich będzie instalacja oczyszczalni ścieków balastowych – rzecz konieczna, bo na trasie rejsu znajdują się kraje, do których portów nie można wpłynąć bez takiego wyposażenia" – poinformował PAP prorektor do spraw morskich Akademii Morskiej, prof. Henryk Śniegocki. Dodał, że w czasie pobytu w gdyńskiej "Naucie" żaglowiec przejdzie też ostatnie prace regulacyjne i drobne poprawki.
Według planu prace w stoczni mają potrwać mniej więcej do połowy maja, wówczas na jednostkę przyjęte zostaną też ostatnie dostawy zaopatrzenia. Na 15 maja zaplanowano mustrowanie pierwszej grupy praktykantów – uczniów Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu oraz Zachodniopomorskiego Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej. "Trzeba pamiętać, że rejs ma służyć przede wszystkim studentom i uczniom do odbycia przez nich praktyk morskich" – zaznaczyła Agnieszka Czarnecka pełniąca obowiązki rzecznika prasowego Akademii Morskiej w Gdyni.
Jak wyjaśnił PAP Śniegocki, w czasie 10-miesięcznego rejsu przez pokład jednostki przewinie się ponad 530 studentów i uczniów szkół morskich oraz 400 laureatów konkursu związanego z rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości.
W trakcie podróży żaglowiec ma odwiedzić ponad 20 portów w kilkunastu państwach świata. Trasa będzie wiodła m.in. przez Tallin, Kopenhagę, Stavanger, Bremenhaven, Bordeaux, Teneryfa, Dakar, Kapsztad, Mauritius, Dżakarta, Singapur, Szanghaj, Osaka, San Francisco, Los Angeles, Acapulco, Panama, Miami, Ponta Delgada i Londyn.
Powrót "Daru Młodzieży" do Gdyni planowany jest na 28 marca 2019 roku. "W trakcie rejsu żaglowiec pokona w sumie prawie 35 tysięcy mil morskich" – powiedział PAP Śniegocki.
W ramach przygotowań do rejsu jednostka przeszła kapitalny przegląd konieczny także do potwierdzenia klasy jednostki a także wiele napraw i modernizacji wartych w sumie prawie 1,5 mln zł. Wykonano m.in. dokładne oględziny i remont części podwodnej kadłuba: został on oczyszczony i pokryty kilkoma warstwami farb zabezpieczających przed korozją i porostami. Wykonano też kapitalny remont silnika.
Wymieniono też wiele zużytych elementów, w tym fragmenty rurociągów, części poszycia nadbudówek i międzypokładów. Wykonano przegląd i remont elementów układu sterującego, kotwic i łańcuchów kotwicznych. Oczyszczono i zakonserwowano zbiorniki paliwa i słodkiej wody. Wykonano też przegląd i naprawy olinowania stałego, mocowania rei do masztów, kabestanów, wind i łańcuchów zainstalowanych na żaglowcu.
W Rejs Niepodległości żaglowiec wypłynie z Gdyni 20 maja. W każdym z portów, do których jednostka zawinie po drodze, ma odbyć się impreza promująca Polskę i jej niepodległość. Jednym z istotniejszych punktów wyprawy będzie udział w Światowych Dniach Młodzieży w Panamie w styczniu 2019 roku.
Organizatorami wyprawy są: Akademia Morska w Gdyni, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Salezjański Wolontariat Misyjny "Młodzi Światu". Przedsięwzięcie ma wesprzeć finansowo Polska Fundacja Narodowa.
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego
Optonaval nawiązuje współpracę z Damen Naval przy budowie niemieckich fregat nowej generacji
Rozpoczyna się budowa trzeciego, atomowego okrętu podwodnego dla Francji
Elektryczne wodoloty ze Sztokholmu wypłyną na wody Abu Zabi
Morskie baterie pod kontrolą. Corvus Energy skontroluje baterie w czasie rejsu