• <

Branża cementowa zrewolucjonizuje infrastrukturę portową w Polsce

Strona główna Branża cementowa zrewolucjonizuje infrastrukturę portową w Polsce
Branża cementowa zrewolucjonizuje infrastrukturę portową w Polsce - GospodarkaMorska.pl

Ustawa o inwestycjach w zakresie portów zewnętrznych, która weszła w życie pod koniec października dała impuls rozwojowy na wzmocnienie produkcji w sektorze cementowym. Co więcej pozwoli to na zwiększenie nakładów finansowych na rozbudowe sieci transportowej w portach morskich oraz centrach logistycznych.

Wartość projektów z zakresu infrastruktury portowej, których realizacje umożliwi ustawa zostały oszacowane na ok. 20 mld zł. Chodzi przede wszystkim o betonowe nabrzeża, place składowe i falochrony. To wszystko to konstrukcje betonowe, które muszą charakteryzować się odpornością na warunki atmosferyczne i znaczne obciążenie. Polscy producenci wysokiej jakości cementu jako liderzy w Europie będą mogli jeszcze bardziej wzmocnić swoją pozycję na rynku europejskim.

Inwestycje o których mowa powyżej wymagają betonu cementowego –"Beton znakomicie sprawdza się w inwestycjach infrastrukturalnych wymagających spełnienia wyśrubowanych norm jakościowych i wytrzymałościowych. Odpowiednio dobrane składniki mieszanki betonowej pozwalają obniżyć koszty budowy i utrzymania oraz czas realizacji takich projektów. Technologia nawierzchni Rolltec (betonu wałowanego) poza ponadprzeciętną trwałością pozwala na skrócenie czasu budowy, szybsze oddanie do użytkowania, a brak zbrojenia nawierzchni znacząco obniża koszty budowy" – uważa Łukasz Marcinkiewicz, prezes Zarządu LH Engineering. W 2018 r. spółka LH Engineering zaprojektowała i wykonała parking buforowy dla samochodów ciężarowych w Porcie Gdańskim. W pracach wykorzystano ponad 4,2 tys. m3 mieszanek betonowych i 4 tys. ton kruszywa. W 2016 r. terminal kontenerowy DCT Gdańsk dwukrotnie zwiększył swoją zdolność przeładunkową dzięki rozbudowie o kolejne nabrzeże, którego realizacja objęła również wybudowanie betonowych nawierzchni.

Badania przeprowadzone na Poltechnice Warszawskiej pokazały, że beton pozwala dwukrotnie obniżyć całkowity koszt budowy drogi w porównaniu z asfaltem . Prognozuje się, że do końca 2019 r. kierowcy będą korzystać już z ponad 700 km betonowych dróg szybkiego ruchu. Beton cementowy ze względu na swoje parametry jest również podstawowym materiałem do budowy pasów startowych dla samolotów, gdyż zapewnia odpowiednią wytrzymałość na wpływ czynników atmosferycznych oraz wielokrotne obciążenia. "Beton to drugi po wodzie najczęściej używany materiał i podstawa dalszego rozwoju infrastruktury. To niskoemisyjny, jeden z najbardziej zrównoważonych, bezpieczny, trwały i wytrzymały materiał, który może być poddany recyklingowi w 100%" – podkreśla Xavier Guesnu, prezes Zarządu Lafarge w Polsce.

Ustawa o inwestycjach w zakresie portów zewnętrznych będzie niewątpliwym bodźcem inwestycyjnym dla polskich portów umożliwiając inwestycje o wysokiej jakości i efektywnych nakładach finansowych.

W przypadku Portu Gdynia takie wparcie legislacyjne umożliwi rozbudowe portu zewnętrznego w formule PPP o 3-4 lata szybciej. Dzięki niej na sztucznym lądzie, w oparciu o istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie, powstanie głębokowodny Port Zewnętrzny, wychodzący ponad obecny falochron ochronny; zwiększając powierzchnię portu o 151 ha oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU.

Dziękujemy za wysłane grafiki.