Jednostka pomocnicza rosyjskiego statku Akademik Czerski prowadzi próbne badania na Bałtyku - podał dziś "Kommiersant". Zdaniem dziennika może to świadczyć o tym, że sam Akademik Czerski prowadzi badania w celu wznowienia układania gazociągu Nord Stream 2.
"Gazprom zbliża się do wznowienia układania Nord Stream 2" - ocenia "Kommiersant", powołując się na dane o przemieszczaniu się Akademika Czerskiego i jego jednostek pomocniczych.
Akademik Czerski znajduje się od 8 października na morzu naprzeciw Mierzei Kurońskiej "w trybie ograniczonego manewrowania". Niedaleko od kilku dni znajduje się jednostka pomocnicza o nazwie Finval, której status na serwisie MarineTraffic określony jest jako "prowadzenie próbnych badań". Ponadto w pobliżu Akademika Czerskiego są także dwie jednostki pomocnicze morskich służb ratowniczych Rosji. Jedna nie przemieszcza się, a druga również znajduje się "w trybie ograniczonego manewrowania".
Według "Kommiersanta" dwie inne jednostki pomocnicze Akademika Czerskiego, Ostap Szeremeta i Iwan Sidorenko, znajdują się obecnie w Kaliningradzie.
Operator gazociągu Nord Stream 2, spółka Nord Stream 2 AG należąca w całości do Gazpromu, przekazała jedynie, że nie komentuje "domysłów" na temat terminów i możliwości układania gazociągu. Operator zapowiedział, że "poinformuje w swoim czasie" o dalszych planach.
Cytowany przez "Kommiersanta" analityk rynku energetycznego Siergiej Kapitonow ocenia, że Gazprom potrzebowałby co najmniej trzech, a być może pięciu miesięcy na ukończenie Nord Stream 2. Ekspert zastrzegł przy tym, że jesień i zima to pora sztormów na Bałtyku, a więc obecny moment nie jest najkorzystniejszy do wznowienia prac.
Nord Stream 2 jest gotowy w 94 proc., ale od grudnia 2019 roku nie prowadzi się przy nim żadnych prac. Z łącznie 2460 km tworzących go rur trzeba ułożyć jeszcze 150 km: 120 km na akwenach duńskich i 30 km na niemieckich.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii