Już w lutym tego roku rozpocznie działalność Gemini Cooperation. Jest to zaplanowana, długoterminowa współpraca operacyjna gigantów branży transportu kontenerowego drogą morską.
Jak podkreśla Maersk, ta sieć ma stanowić „ponowne wyobrażenie na temat globalnego handlu”, nie będąc tylko modernizacją logistyczną. Duńska firma dodaje, że została zaprojektowana z myślą o niezawodności, elastyczności i odporności, stanowiąc zobowiązanie do zapewnienia klientom lepszej kontroli, większej przewidywalności i pewności o poradzeniu sobie z wymaganiami rynku.
Ambicją Gemini Cooperation jest zapewnienie wiodącej w branży niezawodności harmonogramu na poziomie powyżej 90% po pełnym wdrożeniu, zapewniając wydajne i elastyczne usługi na szlakach Wschód-Zachód. Celem tej inicjatywy ma być zwiększenie efektywności operacyjnej na wspólnej linii oceanicznej oraz przyspieszenie dekarbonizacji flot obu firm.
Współpraca w ramach Gemini Cooperation obejmie siedem szlaków handlowych: Azja – Zachodnie Wybrzeże USA, Azja – Wschodnie Wybrzeże USA, Azja – Bliski Wschód, Azja – Morze Śródziemne, Azja – Europa Północna, Bliski Wschód – Indie – Europa oraz Atlantyk. Współpraca będzie oparta na 26 usługach oceanicznych, skupiających się wokół 12 kluczowych portów (10 terminali własnych i/lub kontrolowanych, a także portów w Singapurze i Kartagenie). Dodatkowo, Hapag-Lloyd i Maersk uruchomią 32 dedykowane usługi wahadłowe (14 w Europie, 4 na Bliskim Wschodzie, 13 w Azji i jedną w Zatoce Meksykańskiej), aby zapewnić płynne połączenia z wieloma portami. Co istotne, w odpowiedzi na potrzeby związane z bezpieczeństwem i szybkością transportu morskiego, obie firmy planują powrót na Morze Czerwone i Zatokę Adeńską. Od 1 lutego tego roku Hapag-Lloyd i Maersk spodziewają się jednak stopniowego rozwoju sieci opływającej Przylądek Dobrej Nadziei w Republice Południowej Afryki. Ponieważ sytuacja pozostaje bardzo dynamiczna pomimo ograniczenia działalności przez Huti, obie firmy zdecydują, że powrócą na trasę prowadzącą przez Kanał Sueski, gdy stanie się ona „rzeczywiście bezpieczna”. W tej kwestii trudno określić, jak oba podmioty rozumieją bezpieczeństwo.
Przypomnijmy, że na początku ubiegłego roku roku, w związku z atakami bojowników Huti na statki w regionie, wiodące firmy branży transportu morskiego, w tym Hapag-Lloyd i Maersk, zrezygnowały z korzystania z Kanału Sueskiego, decydując się na dłuższą trasę wokół Afryki, co wpłynęło na wydłużenie czasu dostaw i wzrost cen usług.
Sieć połączeń na Przylądku Dobrej Nadziei obejmie 29 głównych tras wspieranych przez 28 wewnątrzregionalnych połączeń wahadłowych. Będzie obsługiwana przez flotę około 340 statków o łącznej pojemności 3,7 mln TEU, z czego Maersk dostarczy 60%, a Hapag-Lloyd 40%. Wiele z tych kontenerowców będzie gotowych do korzystania z nisko- i zeroemisyjnych paliw. Przykładem są wprowadzane przez Maersk statki kontenerowe napędzane ekologicznym metanolem oraz zamówienia na kolejne jednostki. Również Hapag-Lloyd intensywnie dąży do dekarbonizacji swojej floty, stawiając sobie ambitne cele w zakresie ograniczenia emisji CO2 w branży morskiej.
Działalność w ramach Gemini Cooperation zakłada usługi związane z zawijaniem do mniejszej liczby portów, a przypomnijmy że Maersk rezygnuje z obsługi znajdujących się w Polsce, a nawet zachodnioeuropejskich jak brytyjski Felixtowe. Na pętlach głównych ma działać przeważnie jeden operator, zmniejszając tym samym złożoność wykonawczą. Mimo ograniczenia liczby portów, do jakich zawijają statki w kolorze blue maersk, więcej połączeń mam dotyczyć terminali APM, gdzie firma posiada kontrolę operacyjną i priorytetową obsługę. Zoptymalizowana w ten sposób sieć ma umożliwić konkurencyjny tranzyt i zmniejszony czas realizacji dostaw w ramach kluczowych korytarzy morskich.
Obok otwarcia nowej formy działalności we współpracy z Hapag-Lloyd, Maersk planuje ciągłe inwestycje w rozbudowę floty i optymalizację obsługiwanych tras. Jednocześnie wykorzystuje i rozwija zaplecze infrastrukturalne, w tym magazyny i centra przeładunkowe, a także doświadczone zespoły w ponad 180 krajach. Dotyczy to także pełnego pakietu zintegrowanych usług logistycznych umożliwiający kompleksową obsługę potrzeb łańcucha dostaw, działając także w myśl dekarbonizacji branży morskiej, wprowadzając innowacje technologiczne do ich działalności.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął