Instalacje Offshore na całym świecie są niezbędne do produkcji i przetwarzania węglowodorów wydobywanych z dna morskiego, podobnie niezbędne są projekty wielkoskalowych morskich farm wiatrowych produkujących odnawialną energię elektryczną. Wzmożone stosowanie stali nierdzewnej w tych sektorach jest kluczowe ze względu na ekstremalne warunki środowiskowe i potrzeby technologiczne.
Infrastruktura i sprzęt używany w zastosowaniach morskich i Offshore jest narażony na działanie znacznych ilości soli przenoszonych przez wiatr i wodę, co oznacza, że tradycyjne konstrukcje ze stali węglowej są szczególnie podatne na korozję, a to z kolei wymaga zwiększonych nakładów finansowych na konserwację i utrzymanie.
Stal jest szeroko stosowana w budowie statków, platform produkcyjnych i wiertniczych na morzu, w przemyśle morskiej energetyki wiatrowej i w wielu innych typach zastosowań morskich ze względu na jej wytrzymałość, trwałość i odporność na trudne warunki. W tych zastosowaniach ważne jest, aby stal była odporna na korozję, a także miała dobrą wytrzymałość zmęczeniową i spawalność.
Sektor Offshore jest jednym z obszarów, gdzie korozja jest bardzo dużym zagrożeniem. Wiąże się to zarówno z bezpieczeństwem ludzi i instalacji jak i ogromnym kosztem. Efektywność na otwartym morzu to kwestia zysków lub strat liczonych w dziesiątkach milionów rocznie. Zastosowanie stali nierdzewnej w budowie statku czy platformy Offshore, zwiększa odporność kluczowych systemów na niekorzystne oddziaływanie środowiska morskiego, zmniejsza koszty długoterminowe i przedłuża żywotność instalacji. Pomimo tego, że koszt początkowej inwestycji jest zwiększony, to można się spodziewać oszczędności i zysków w długoterminowej perspektywie. Dzięki bardziej odpornemu materiałowi ryzyko awarii oraz koszty napraw ulegają zmniejszeniu.
Temat stali nierdzewnej to nie tylko suche liczby świadczące o ilości ton użytego materiału, ale przede wszystkim wielkie projekty i awangardowe technologie. Od kilku lat konferencja 'Dzień Stali Nierdzewnych' jest ważnym wydarzeniem branżowym, umożliwiającym wymianę doświadczeń i najnowszych informacji związanych z technologiami stali nierdzewnej. A temat jest tak naprawdę ważny nie tylko dla przemysłu morskiego, ale dla całej polskiej gospodarki i infrastruktury. W dniach 19-20 listopada 2024 w Gdańsku odbyła się kolejna edycja wydarzenia w czasie, którego Pan Andrzej Wołczyk, Wiceprezes Energy Market Observer sp. z o. o. (ENMARO) omówił temat zastosowania stali nierdzewnych w nowoczesnej energetyce morskiej i branży Offshore.
– Różne rodzaje stali nierdzewnej, w tym stal nierdzewna dupleksowa i stal nierdzewna super dupleksowa oferują zmniejszoną wagę, zwiększoną wytrzymałość i odporność na korozję oraz korzystne koszty cyklu życia – wskazuje Wiceprezes ENMARO. Są one ogólnie uważane za lepsze pod względem wszystkich tych parametrów w porównaniu z innymi analogicznymi materiałami – dodaje A. Wołczyk.
Dzięki stosowaniu stali nierdzewnej operatorzy Offshore mogą znacznie wydłużyć żywotność konstrukcji morskich. Oprócz zwiększonej żywotności stal nierdzewna jest również preferowanym metalem dla przemysłu Offshore z uwagi na minimalny koszt cyklu życia (LCC - Life Cycle Cost).
W miarę jak rynek morskiej energetyki wiatrowej oraz rynek ropy i gazu coraz bardziej koncentruje swoje działania na jeszcze bardziej wymagających i niebezpiecznych akwenach rośnie zapotrzebowanie na odporne na korozję i wytrzymałe produkty ze stali nierdzewnej. Oznacza to, że przyszłość stali nierdzewnej w zastosowaniach Offshore jest rzeczywiście dobra, ponieważ liczne cechy i właściwości tego metalu pozwalają przypuszczać, że będzie on nadal używany w dużych ilościach.
Dzięki przestrzeganiu właściwych procedur konserwacyjnych i stosowaniu odpowiedniego gatunku stali nierdzewnej można maksymalizować wydajność, obniżać koszty i zapewniać bezpieczeństwo aktywów. Jednocześnie należy stwierdzić, że wraz z postępem technologii spodziewane są nowe, innowacyjne zastosowania stali nierdzewnej w przemyśle morskim i branży Offshore.
– Ważne jest zaangażowanie doradcy technicznego, który wesprze inwestora już na wczesnym etapie planowania danej inwestycji Offshore i zapewni, że projekt ma solidne podstawy techniczne, a dobrane materiały gwarantują oczekiwaną żywotność – konkluduje Andrzej Wołczyk.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów