W maju 2025 roku port Long Beach odnotował znaczący spadek wolumenu przeładunków – o 8,2% r/r – obsługując łącznie 639 160 TEU. Głównym czynnikiem wpływającym na ten wynik pozostają zmienne warunki globalnego handlu, w tym wciąż obowiązujące taryfy celne. Podobną tendencję zaobserwowano w sąsiednim porcie w Los Angeles, który obsłużył 716 619 TEU, co oznacza spadek o 5% względem analogicznego okresu ubiegłego roku.
W porcie Long Beach największy spadek dotyczył importu – o 13,4%, do poziomu 299 116 TEU. Eksport również zmalał, o 18,6%, osiągając 82 149 TEU. Jedynym segmentem, który wykazał wzrost, były puste kontenery – ich liczba wzrosła o 3,2% i wyniosła 257 895 TEU.
Port Los Angeles również zanotował spadki – import zmniejszył się o 9%, a eksport o 5%. Jak podkreślił dyrektor wykonawczy portu Gene Seroka, maj był najsłabszym miesiącem pod względem przeładunków od ponad dwóch lat.
Mimo aktualnych wyzwań, przedstawiciele portów wyrażają umiarkowany optymizm co do perspektyw na nadchodzące miesiące. Mario Cordero, dyrektor generalny portu Long Beach, prognozuje wzrost przeładunków w związku z nadchodzącym sezonem szczytowym. Jak zaznaczył, spodziewany jest wzrost importu pod koniec czerwca i w lipcu, kiedy detaliści zaczynają uzupełniać zapasy przed rozpoczęciem roku szkolnego i przygotowaniami do sezonu zimowego.
Prognozowany wzrost aktywności handlowej związany jest m.in. z czasowym obniżeniem taryf celnych. Po wprowadzeniu w kwietniu 145% cła na towary z Chin przez administrację Trumpa, wielu importerów wstrzymało lub anulowało zamówienia. Jednak po redukcji ceł do 30% i ich zawieszeniu na 90 dni (do 12 sierpnia), aktywność handlowa zaczęła ponownie rosnąć. Podobne czasowe zawieszenia ceł wzajemnych z innymi krajami obowiązują do 9 lipca.
Zgodnie z prognozami Global Port Tracker, przygotowanymi przez Krajową Federację Detalistów (National Retail Federation), perspektywy dla kontenerowego importu do USA są mieszane. W miesiącach letnich (czerwiec–sierpień) przewiduje się wzrost aktywności w związku z zawieszeniem ceł. Jednak w drugiej połowie roku prognozowane są silne spadki – we wrześniu import ma zmniejszyć się o 21,8% r/r, a w październiku o 19,8%.
Pomimo majowych trudności, oba porty wykazują dodatnie wyniki w ujęciu narastającym od początku roku. Port Long Beach obsłużył 4 042 228 TEU w okresie styczeń–maj 2025, co oznacza wzrost o 17,2% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Port Los Angeles zakończył ten sam okres z wynikiem 4 063 472 TEU – to wzrost o 4% r/r.
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły