• <

Kolejne kilometry S7 dla kierowców gotowe, by dojechać Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej na wakacje

18.06.2025 14:21 Źródło: GDDKiA
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kolejne kilometry S7 dla kierowców gotowe, by dojechać Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej na wakacje
Fot. GDDKiA

Nowy fragment S7 zaczyna się na węźle Chwaszczyno, gdzie krzyżuje się z drogą ekspresową S6. Blisko 16-kiliometrowy odcinek OMT zapewnia odciążenie DK20 między Chwaszczynem i Żukowem, gdzie kumuluje się lokalnych ruch. Stanowi również alternatywę dla jadących od strony Kościerzyny w kierunku Trójmiasta. W ramach prac powstało 28 obiektów inżynierskich, z czego najdłuższy ma ponad 160 m. Wybudowaliśmy kładkę dla pieszych, 16 wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt, trzy mosty i jedno przejście podziemne. Długość ekranów akustycznych to ponad 19 tys. metrów kwadratowych, a przeciwolśnieniowych - blisko 5 tys.

Ważnym miejscem dla całego układu OMT jest wciąż budowany węzeł Żukowo, powstający w ramach sąsiedniego odcinka. W celu bezpiecznego połączenia S7 z obwodnicą Żukowa, wprowadziliśmy tymczasową organizację ruchu. Na jednej z łącznic w kierunku Glincza jest zwężenie do jednego pasa na długości ok. 400 m. Dalej kierowcy korzystają z dwóch jezdni obwodnicy Żukowa (po dwa pasy ruchu) aż do ronda w Glinczu. Połączenie obwodnicy Żukowa z DK7 w Lniskach planowane jest do końca tego roku. W tym czasie wprowadzimy ruch wahadłowy na długości ok. 300 m na DK7 w Lniskach, gdzie powstanie rondo umożliwiające wjazd na obwodnicę Żukowa.

Wraz z otwarciem pierwszego odcinka OMT zamknęliśmy tymczasowy bajpas łączący tzw. Trasę Chwaszczyńską z DK20. Kierowcy korzystają teraz z ulic Profesora Brunona Synaka i Rdestowej, umożliwiających poprzez węzeł Dąbrowa wjazd na S6. Jednocześnie kierowcy mogą skorzystać z węzła Miszewo oraz węzła Koleczkowo na S6, z którego ulicami Partyzantów Koleczkowskich, Dębową, Gdańską i Oliwską dojadą do Chwaszczyna. W obrębie węzła Chwaszczyno będziemy kończyć brakujące łącznice, umożliwiające bezpośredni wjazd i zjazd z S6 na OMT. Roboty będziemy realizować w ramach tymczasowej organizacji ruchu przez ok. 3 miesiące.
Trwa budowa drugiego odcinka OMT - dzieje się na węzłach Żukowo, Lublewo Gdańskie i Gdańsk Południe.

Między Żukowem i węzłem Gdańsk Południe cały czas prowadzimy intensywne prace na trasie głównej. Ponadto wykańczamy cały węzeł Żukowo na połączeniu obu odcinków OMT. W tym miejscu cały czas obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu. Kontynuujemy roboty na samym węźle Żukowo, głównie w kierunku Lnisk, gdzie DK7 połączy się z obwodnicą Żukowa. Na węźle Lublewo Gdańskie funkcjonuje bajpas w rejonie drogi wojewódzkiej nr 221, gdzie powstają obiekty inżynierskie. Trwają prace na odcinku leśnym, w miejscu, gdzie znajduje się estakada nad Radunią oraz Miejsce Obsługi Podróżnych Widlino.

Na węźle Gdańsk Południe trwają prace żelbetowe związane z budową wiaduktów oraz roboty przygotowawcze do wzmocnienia nawierzchni na S7 w kierunku Warszawy oraz przy poszerzeniu S6 na wylocie w kierunku Gdyni i Łodzi. Wykonywane są warstwy konstrukcyjne nawierzchni wewnątrz samego węzła i na poszczególnych łącznicach tymczasowego ronda. W połowie maja br. wyburzyliśmy obiekt w ciągu ul. Sadowej i Podgórnej znajdujący się nad trójmiejską obwodnicą w ciągu S6. Docelowo powstał nowy wiadukt, w rejonie którego będzie przekrój trzypasowy.

W rejonie węzła Gdańsk Południe w październiku 2024 r. wprowadziliśmy dużą zmianę w organizacji ruchu. Aktualnie kierowcy poruszają się wokół węzła Gdańsk Południe z wykorzystaniem zewnętrznych łącznic. W okresie wakacyjnym będziemy systematycznie likwidować tymczasowe rondo i uruchamiać docelowe łącznice, zapewniając utrzymanie wszystkich relacji i zmniejszając utrudnienia.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

32-kilometrowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Południową Obwodnicę Gdańska i drogę ekspresową S6, przejmując ruch z mocno obciążonej istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju. Z kolei obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpoczyna się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK20, przetnie S7 na węźle Żukowo i włączy się poprzez rondo w Lniskach do obecnej DK7.

Jeszcze pod koniec 2024 r. budowa S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej otrzymała wsparcie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Wartość całej inwestycji to blisko 2,9 mld zł, a dofinansowanie z UE wynosi nieco ponad 1 mld zł.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.