Sąd Najwyższy Sri Lanki wydał wyrok, nakazując podmiotom niepaństwowym zaangażowanym w katastrofę morską kontenerowca X-Press Pearl wypłatę wstępnego odszkodowania w wysokości 1 miliarda dolarów w ciągu roku. Decyzja dotyczy jednej z największych katastrof ekologicznych w historii kraju, która miała miejsce w maju 2021 roku u wybrzeży Kolombo. Wyrok jest sprzeczny z wcześniejszymi orzeczeniami.
Kontenerowiec X-Press Pearl, zarejestrowany w Singapurze, przewoził 1486 kontenerów, w tym 25 ton kwasu azotowego, wodorotlenku sodu oraz inne niebezpieczne chemikalia i surowce do produkcji plastiku.
Pożar, który wybuchł na pokładzie 20 maja 2021 roku, trwał ponad dwa tygodnie, prowadząc do częściowego zatonięcia statku i uwolnienia toksycznych substancji do wód Oceanu Indyjskiego. Katastrofa spowodowała masowe zanieczyszczenie wybrzeża, w tym plaż w popularnych kurortach Negombo i Kalutara, a także śmierć setek zwierząt morskich, w tym ryb, żółwi i ptaków. Wyrzucone na brzeg tony mikroplastiku i plamy ropy dodatkowo pogorszyły sytuację ekologiczną.
Sąd uznał, że operator statku, singapurska firma X-Press Feeders, ponosi odpowiedzialność za „katastrofalne” szkody dla środowiska morskiego i przybrzeżnego oraz źródeł utrzymania lokalnych społeczności, w szczególności rybaków. Wyrok nakazuje wypłatę odszkodowania na pokrycie kosztów akcji ratunkowej, sprzątania plaż oraz rekompensat dla poszkodowanych, w tym około 50 tysięcy osób, głównie rybaków, którzy stracili źródło dochodów.
Dyrektor generalny X-Press Feeders, Shmuel Yoskovitz, już wcześniej przeprosił za szkody wyrządzone środowisku i zadeklarował współpracę z władzami Sri Lanki w celu złagodzenia skutków katastrofy.
Wyrok Sądu Najwyższego Sri Lanki kontrastuje z wcześniejszym orzeczeniem londyńskiego sądu admiralicji, który ograniczył odpowiedzialność finansową armatora do 25 milionów dolarów. 361-stronicowy dokument Sądu Najwyższego ujawnia również nieprawidłowości w działaniach ówczesnego Departamentu Prokuratora Generalnego, co wzbudziło dodatkowe kontrowersje.
Władze Sri Lanki kontynuują dochodzenia karne i cywilne w celu ustalenia przyczyn pożaru oraz zapobieżenia podobnym incydentom w przyszłości. Rząd podkreśla, że fundusze z odszkodowania zostaną przeznaczone na odbudowę ekosystemu morskiego i wsparcie poszkodowanych społeczności.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął