• <
PZT_980x120_gif_2020

Emisja obligacji o wartości miliarda złotych. To przełom w budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni i terminalu kontenerowego w Świnoujściu

Strona główna Porty, logistyka Emisja obligacji o wartości miliarda złotych. To przełom w budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni i terminalu kontenerowego w Świnoujściu

Budowa falochronu dla Portu Zewnętrznego w Gdyni oraz infrastruktury dostępowej do przyszłego terminalu kontenerowego w Świnoujściu będzie sfinansowana dzięki obligacjom, które wyemitował minister finansów, funduszy i polityki regionalnej. Wartość tych obligacji to 1 miliard zł.

Emisja obligacji o wartości miliarda złotych. To przełom w budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni i terminalu kontenerowego w Świnoujściu - GospodarkaMorska.pl

gm24

15.12.2020 Źródło: PAP

Resort podał we wtorek, że minister finansów, funduszy i polityki regionalnej wyemitował obligacje zerokuponowe na podwyższenie kapitału zakładowego spółek Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.; wyemitowano obligacje o łącznej wartości 1 miliarda zł.

Ministerstwo podało też, że obligacje zerokuponowe (seria ON0423) zostały przekazane we wtorek. Termin ich wykupu resort wyznaczył na 25 kwietnia 2023 r.

Większą część wyemitowanych obligacji - ok. 670 mln zł - otrzyma Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

"To kolejny milowy krok w realizacji projektu budowy Portu Zewnętrznego" - powiedział PAP kierownik działu marketingu ZMPG Marcin Wojciechowski.

Wyjaśnił, że pieniądze uzyskane z obligacji spółka przeznaczy na budowę falochronu dla Portu Zewnętrznego.

Port Zewnętrzny to strategiczna inwestycja Portu Gdynia. Prace nad nią rozpoczęły się w 2018 r. Głębokowodny Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny.

Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich, mówiących o wzroście do poziomu około 9,5 mln TEU w 2050 r.

Port Zewnętrzny, jako pirs będący zalądowionym obszarem morskim, zwiększy powierzchnię portu o 151 ha, tj. blisko podwoi dzisiejszy teren gdyńskiego portu oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Planuje się, że pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027/2028 r.

Jak poinformowała PAP Monika Woźniak-Lewandowska, specjalista ds. komunikacji i PR działu marketingu i komunikacji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, spółka z tytułu obligacji otrzyma nieco ponad 328 mln zł.

"Otrzymane przez ZMPSiŚ S.A. środki przeznaczone są na rozwój zespołu portów Szczecin-Świnoujście, w tym na poprawę infrastruktury dostępowej do przyszłego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Stanowią też realizacją ustawy z jesieni ub. roku o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych" - wyjaśniła Woźniak-Lewandowska.

Źródło:
PAP
port_gdańsk_390x100_2020

Surowce

 Ropa brent 54,72 $ baryłka  -0,22% 06:54
 Cyna 21298,00 $ tona -0,56% 14 sty
 Cynk 2716,00 $ tona -1,27% 14 sty
 Aluminium 2010,00 $ tona 0,05% 14 sty
 Pallad 2392,50 $ uncja  0,06% 06:54
 Platyna 1094,20 $ uncja  1,44% 06:54
 Srebro 25,09 $ uncja  1,09% 06:54
 Złoto 1836,90 $ uncja  0,50% 06:54
invest_gda_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.