Komisja Europejska planuje włączyć transport morski do największego na świecie rynku emisji dwutlenku węgla i stworzyć sąsiadujący z nim program handlu uprawnieniami do emisji ciepła i transportu drogowego.
Organ wykonawczy UE opracowuje obecnie największą dotychczas reformę systemu handlu uprawnieniami do emisji, aby dostosować go do bardziej rygorystycznych celów klimatycznych na 2030 rok. Komisja chce wprowadzić okres stopniowy dla firm żeglugowych w systemie handlu między 2023 i 2025 rokiem, wymagające pełnej zgodności z limitami zanieczyszczeń od 2026 roku.
– Rozszerzenie EU ETS na transport morski dotyczy emisji z rejsów wpływających do Europy i emisji z zacumowania w porcie UE – czytamy w dokumencie, który ma zostać opublikowany 14 lipca.
Nowy program handlu uprawnieniami do emisji dla budynków i transportu drogowego zostałby ustanowiony od 2025 roku. Komisja stosuje politykę niekomentowania projektów aktów ustawodawczych. Propozycja może jeszcze ulec zmianie przed przyjęciem.
– W pierwszym roku podmioty regulowane będą zobowiązane do posiadania pozwolenia na emisję gazów cieplarnianych i raportowania swoich emisji za lata 2024 i 2025 – wynika z projektu.
– Wydawanie uprawnień i obowiązków zgodności dla tych podmiotów będzie obowiązywać dopiero od 2026 roku, co pozwoli na rozpoczęcie funkcjonowania nowego systemu w sposób uporządkowany i sprawny – czytamy dalej w projekcie.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody