• <
PZT_980x120_gif_2020

Rośnie zastosowanie CNG i LNG w transporcie

Strona główna Porty, logistyka Rośnie zastosowanie CNG i LNG w transporcie
Rośnie zastosowanie CNG i LNG w transporcie - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

ew

07.09.2020 Źródło: PAP

Okres transformacji, w którym gaz ziemny jako paliwo przejściowe będzie ciągle używany, potrwa kilkadziesiąt lat - mówi PAP wiceprezes ds. rozwoju PGNiG Arkadiusz Sekściński. Dodał, że w transporcie wzrasta zastosowanie CNG i LNG.

Transformacja niskoemisyjna to perspektywa długoterminowa, a okres, w którym gaz będzie służył jako paliwo przejściowe będzie trwał kilkadziesiąt lat - powiedział PAP Sekściński. Polska nie jest jedynym krajem, który potrzebuje tego okresu przejściowego - zauważył też wiceprezes.

Jak zaznaczył wiceprezes ds. rozwoju PGNiG, tylko energetyka oparta o paliwo gazowe daje gwarancje, że źródła energii czy ciepła będą mogły funkcjonować w okresie przejściowym.

W fundamentalnym obszarze dostaw ciepła i energii elektrycznej gaz jest podstawowym łatwo dostępnym substytutem innych paliw, stosowanych w energetyce konwencjonalnej. Dostępny w tym kontekście, że łatwiej go sobie zapewnić niż np. energetykę jądrową - ocenił Sekściński.

Wskazał jednocześnie, że zastosowanie paliwa gazowego znacząco wychodzi poza segment energetyki. Gaz wkracza bardzo mocno w segment transportu i dla branży gazowej staje się to coraz bardziej perspektywiczny obszar. CNG i LNG jest w transporcie używany coraz powszechniej - podkreślił.

Przypomniał też, że w I półroczu 2020 r. co drugi nowy autobus kupiony przez polskie miasta był na CNG, podczas gdy w I połowie 2019 r. - co trzeci.

„Ten segment znacząco rośnie. Sprzedaż CNG przez PGNIG Obrót Detaliczny w I półroczu 2020 r. wzrosła o blisko 50 proc. w stosunku do I półrocza 2019 r.” - zaznaczył wiceprezes PGNiG. W jego ocenie ciężki transport kołowy, czyli ciężarówki również coraz bardziej będą korzystać z LNG, dlatego PGNiG projektuje ofertę również w tym segmencie.

Sekściński zwrócił uwagę, że powstają bowiem nie tylko stacje tankowania CNG, które wynikają z ustawy o elektromobilności, ale też stacje w pełni komercyjne, jak te, którą spółki z grupy PGNiG zbudują m.in. w Suwałkach czy Szumowie przy trasie S8.

Osobnym obszarem, w którym gaz ma ciągle długą perspektywę to napęd statków za pomocą LNG. „Do tej pory zabunkrowaliśmy już ponad 1000 ton LNG. Obszar ten znacznie poszerzy się w polskich portach i Kłajpedzie - nawet do 30 000 ton LNG w 2025 roku – wraz z wejściem tzw. dyrektywy siarkowej w 2024 roku, gdy transport morski będzie musiał się opierać o paliwa niskoemisyjne i niskosiarkowe” - podkreślił wiceprezes PGNiG.

Źródło:
PAP
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_szczecin_390x100_2020
port_gdańsk_390x100_2020

Surowce

 Ropa brent 47,68 $ baryłka  0,00% 23:54
 Cyna 19120,00 $ tona 1,57% 27 lis
 Cynk 2760,00 $ tona 0,22% 27 lis
 Aluminium 1975,00 $ tona 0,71% 27 lis
 Pallad 2369,75 $ uncja  -0,35% 01:50
 Platyna 973,05 $ uncja  0,46% 01:54
 Srebro 22,71 $ uncja  -0,04% 01:55
 Złoto 1780,10 $ uncja  0,01% 01:55
invest_gda_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.