Ropa naftowa na giełdzie paliw w USA kończy 2020 r. pozytywnym akcentem - spadkiem zapasów amerykańskiego surowca dwa razy mocniejszym niż prognozowali analitycy, a to dowodzi, że utrzymuje się ożywienie popytu na energię - informują maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na II na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 48,20 USD, niżej o 0,41 proc.
Ropa Brent w dostawach na II na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie kosztuje 51,42 USD za baryłkę, niżej o 0,43 proc.
W środę oficjalne dane o zapasach ropy i jej produktów przedstawił Departament Energii USA (DoE). Wynika z nich, że zapasy ropy w USA spadły w ubiegłym tygodniu o 6,1 mln baryłek. To dwa razy mocniejszy ich spadek niż prognozowali analitycy.
Dane te zmniejszają obawy inwestorów, że rynek ropy stanie się "nadpodażowy", gdy OPEC+ od stycznia zacznie zwiększać dostawy swojego surowca.
Tymczasem pandemia koronawirusa na świecie nie ustępuje, a nowy szczep odkryty niedawno w Wielkiej Brytanii pojawił się też już w innych krajach.
W wielu częściach świata wprowadzane są ostrzejsze działania blokujące gospodarki lub przedłużane lockdowny, co zdaniem analityków, może nieco osłabić krótkoterminowe prognozy dotyczące popytu na ropę.
Jednak "pomoc jest już w drodze" - w wielu krajach na świecie są już wdrażane szczepionki na Covid-19, co może pomóc w szybszym powrocie globalnej gospodarki do normalnych warunków działania.
WTI na NYMEX w Nowym Jorku zwyżkowała na zakończenie poprzedniej sesji o 0,8 proc. Surowiec kończy jednak 2020 r. o ok. 20 proc. niżej niż na początku stycznia.
Notowania ropy załamały się w marcu i kwietniu, gdy gwałtowne rozprzestrzenianie się Covid-19 na całym świecie zbiegło się z wojną cenową na rynku ropy prowadzoną pomiędzy Arabią Saudyjską a Rosją.
Od tamtej pory ropa powoli odzyskiwała siły, a w listopadzie wzrosty notowań surowca nabrały tempa po serii informacji o szczepionkach na Covid-19, m.in. koncernów Pfizer/BioNTech i Moderna.
Analitycy wskazują, że trajektoria cen ropy w 2021 r. będzie w dużej mierze zależeć od tempa wprowadzania szczepionek na Covid-19 i skuteczności tych działań - to będą główne wyznaczniki szybkości odbicia popytu na paliwa.
Istotne w 2021 r. będą też comiesięczne posiedzenia krajów sojuszu OPEC+ - na temat poziomów produkcji ropy.(PAP Biznes)
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów