Ceny ropy naftowej kontynuują spadki, po dwóch z kolej tygodniowych spadkach notowań. Na rynku przeważają obawy o anemiczne odbicie popytu na surowiec wobec eskalacji sytuacji pandemicznej na świecie. Chińscy giganci petrochemiczni chcą połączyć siły, by taniej kupować ropę.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na VIII, na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 37,9 USD, w dół o ok. 1,5 proc.
Ropa Brent w dostawach na VIII na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie jest wyceniana po 40,4 USD za baryłkę, niżej o 1,5 proc.
Globalna liczba ofiar koronawirusa przekroczyła w weekend 0,5 mln, a liczba zdiagnozowanych przypadków wzrosła powyżej 10 mln. Podczas, gdy wirus potrzebował miesiąca, by na początku pandemii w Chinach zarazić 1 mln osób, takie przyrosty notuje się obecnie globalnie w ciągu tygodnia.
W Teksasie - centrum amerykańskiego przemysłu naftowego - wstrzymano rozmrażanie tamtejszej gospodarki z powodu wzrostów infekcji koronawirusowych i ponownie wprowadzono epidemiczne restrykcje.
Inwestorzy obawiają się, że popyt na ropę i jej produkty będzie utrzymywać się na niskim poziomie przez dłuższy czas. Ponadto, wycenom surowca nie pomagają rekordowo wysokie stany zapasów w USA, niskie marże rafineryjne
Kolejnym czynnikiem, który może niekorzystanie oddziaływać na ceny ropy są doniesienia z Chin. Tamtejsi główni gracze petrochemiczni - China Petroleum & Chemical Corp., PetroChina, Cnooc i Sinochem Group - prowadzą rozmowy ws. wspólnych zakupów ropy naftowej, by zwiększyć siłę wspólną siłę przetargową - wynika z nieoficjalnych ustaleń agencji Bloomberg.
Początkowo grupa zakupowa ma działać na kilku mniejszych rynkach spot w Rosji i Afryce.
Łącznie wszystkie wyżej wymienione chińskie przedsiębiorstwa importują dziennie ok. 5 mln baryłek ropy, co stanowi ok. 1/5 dziennej produkcji OPEC.
Państwa OPEC i sojusznicy kartelu, w tym Rosja, na początku czerwca zdecydowali o przedłużeniu o miesiąc ograniczenia w wydobyciu tego surowca. Do końca lipca podaż ropy ma pozostać ograniczona o 9,6 mln baryłek dziennie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów