Urząd Morski w Gdyni bierze udział w realizacji projektu radionawigacyjnego R-Mode Baltic (Ranging Mode for the Baltic Sea), finansowanego w 85% z funduszy UE Interreg Baltic Sea Region, mającego na celu stworzenie alternatywy dla nawigacji satelitarnej GNSS (Global Navigation Satellite Systems) w oparciu o radionamiary na punkty naziemne.
Nowy system o nazwie R-Mode ma wykorzystywać istniejącą infrastrukturę i urządzenia nadbrzeżne systemów DGPS (Differential Global Positioning System) oraz AIS (Automatic Identification System), by w razie potrzeby, czyli awarii GNSS, nadaktywności słońca lub ataku terrorystycznego móc przynajmniej w jakimś stopniu zastąpić nim system satelitarny. Pierwsze próby morskie z udziałem polskiej stacji DGPS Rozewie zostały już przeprowadzone w tym roku na wodach Bałtyku Południowego, z pokładu szwedzkiego statku m/s Fyrbyggaren.
W dniach 3-6 sierpnia br. na stacji DGPS Rozewie przebywała grupa ekspertów międzynarodowych z Polski i Niemiec, w tym przedstawicieli Pionu Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Gdyni. Przeprowadzono prace w celu dostosowania sprzętowego tej stacji do wymagań, jakie stawia specyfikacja sygnałów opracowana m.in. przez naszych specjalistów w ramach projektu. Zainstalowano dodatkowe urządzenia – modulator sygnałów pasma MF R-Mode oraz atomowy (rubidowy) wzorzec czasu i częstotliwości. Całość została zestrojona na częstotliwości pracy stacji DGPS Rozewie 301 kHz. ( Fot.1 ).
Powyższe działania zostały podjęte w celu przygotowania stacji DGPS –
jednej z siedmiu wytypowanych na Morzu Bałtyckim, do przeprowadzenia
prób morskich. Celem było praktyczne sprawdzenie zasięgów sygnałów
radiowych, ich detekcji i określenia pozycji geograficznej statku oraz
jej dokładności. Szwedzki statek hydrograficzny m/s Fyrbyggaren na
przełomie sierpnia i września 2020 r. wykonał rejs badawczy z
prototypowymi odbiornikami R-Mode na pokładzie. Na mapie poniżej
pokazano obszar Bałtyku Południowego i trasę rejsu pomiarowego.
Pomiary
morskie były poprzedzone fazą analiz teoretycznych i symulacji
komputerowych, wykonanych dla Bałtyku przez brytyjskich naukowców na
zlecenie organizacji GLA (General Lighthouse Authorities) i lidera
projektu DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt – niemiecka
agencja kosmiczna). Na ich podstawie wyznaczono strefę Bałtyku
Południowego, w której istniejąca infrastruktura stacji brzegowych DGPS
zapewni korzystną konfigurację geometryczną dla propagacji fal
radiowych pasma MF zarówno w dzień, jak i w nocy. Wybrane stacje
bałtyckie DGPS zostały tak zmodyfikowane, aby nie naruszać ich
podstawowej funkcji emisji radiowej poprawek do systemu GPS. Specjalnie
zaprojektowany sygnał R-Mode mieści się w standardzie pasma ITU
(International Telecommunication Union) i dodatkowo zawiera w sobie
nośne umożliwiające pomiar odległości (R-range) pomiędzy statkiem, a
stacją nadawczą. Zmierzone widmo częstotliwości sygnału R-Mode w eterze
pokazano na rysunku poniżej.
Próby morskie wykazały, ze
komputerowy odbiornik R-Mode z pomiarem fazowym, przy wykorzystaniu
pasma fal średnich (MF), umożliwia uzyskanie dokładności pomiaru
odległości lepszych niż 10 m w porze dziennej. W trakcie rejsu
badawczego wzdłuż wybrzeża polskiego uzyskano dokładności pozycji
geograficznej, potwierdzające założenia systemu R-Mode i jego
przydatność nawigacyjną jako systemu back-up do współczesnych systemów
satelitarnych.
Poza Europą, prowadzone są również podobne próby
systemu R-Mode w Chinach i w Kanadzie. Prognozuje się, że w skali globu,
będzie on poważną alternatywą dla systemów satelitarnych i umożliwi
przyszłościowe wykorzystanie posiadanej naziemnej infrastruktury
systemów różnicowych DGNSS.
Więcej o projekcie: https://projects.interreg-baltic.eu/projects/r-mode-baltic-90.html
AFP: statek ze zbożem ukraińskim dopłynął korytarzem humanitarnym do Stambułu
Gdynia. Trwa transport gigantycznych suwnic
Singapur pozostaje najważniejszym ośrodkiem żeglugowym
Doraco nagrodzone za terminal promowy w Porcie Gdynia
Ukraina. Tymczasowym korytarzem humanitarnym płynie kolejny masowiec ze zbożem
Port Gdańsk o infrastrukturze kolejowej na TRAKO 2023