Wärtsilä i Eidesvik Offshore zbliżają się do kluczowej fazy swojego rewolucyjnego przedsięwzięcia: konwersji jednostki zaopatrzeniowej platform wiertniczych (Platform Supply Vessel - PSV) Viking Energy na napęd amoniakowy. Planowana modernizacja uczyni Viking Energy pierwszym statkiem na świecie w pełni napędzanym amoniakiem, wyznaczając nowy standard w zakresie zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji w żegludze.
Projekt konwersji statku Viking Energy na napęd amoniakowy, realizowany przez norweskiego armatora Eidesvik Offshore i fińską firmę technologiczną Wärtsilä, rozpoczął się w 2021 roku jako część ambitnej strategii dekarbonizacji przemysłu morskiego. Wtedy to ogłoszono zamiar przystosowania statku do pracy na paliwie amoniakowym. Pierwotny projekt, znany jako Apollo, obejmował częściową konwersję, która miała umożliwić działanie statku na mieszance amoniaku i LNG.
Obecnie projekt przeszedł do kluczowej fazy, która obejmuje pełną konwersję Viking Energy. Prace mają się zakończyć na początku 2026 roku, a statek stanie się pierwszym na świecie, który będzie w pełni napędzany amoniakiem podczas regularnej eksploatacji.
W ramach najnowszej fazy projektu Wärtsilä dostarczy nowoczesny silnik amoniakowy oraz kompleksowy system zasilania paliwem, w tym zaawansowane technologie oczyszczania spalin. Nowa instalacja obejmie również innowacyjne rozwiązania zabezpieczające, które zapewnią bezpieczne i efektywne działanie amoniaku jako paliwa.
Amoniak zyskuje na znaczeniu jako kluczowe paliwo w kontekście globalnych dążeń do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Nowe regulacje nakładają na przemysł morski obowiązek osiągnięcia zerowej emisji netto do połowy stulecia, co sprawia, że amoniak staje się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą. Projekt wpisuje się w tę globalną transformację, kontynuując innowacyjne podejście, które przyniosło wcześniejsze sukcesy – statek był pierwszym w swojej klasie zasilanym LNG i uzyskał certyfikat Battery Power za zainstalowany system bateryjny.
Wsparcie finansowe i współpraca z Equinor, który czarteruje statek i uczestniczy w finansowaniu konwersji, podkreślają zaangażowanie w szeroką transformację energetyczną sektora morskiego. Pełne wdrożenie technologii amoniakowej przewidziane jest na pierwszą połowę 2026 roku. Ten projekt stanowi istotny krok w kierunku realizacji celów dekarbonizacji i zrównoważonego rozwoju w branży morskiej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii