Ogłoszony został przetarg na prace przygotowawcze dla połączenia drogowego portu w Gdyni z Obwodnicą Trójmiasta, czyli dla tzw. Drogi Czerwonej. Droga Czerwona poprawi dostępność do portu od strony lądu i zwiększy jego możliwości przeładunkowe i rozwojowe.
– Droga Czerwona wpisuje się w projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przypomnę, że w ramach CPK przewidziano nie tylko budowę lotniska centralnego dla Polski i naszego regionu Europy, ale także stworzenie nowoczesnego systemu transportowego kraju, w którego skład wejdą linie kolejowe i nowe odcinki dróg, zapewniające dostęp do bałtyckich portów – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
Po zatwierdzeniu przez Ministra Infrastruktury Programu inwestycji i podpisaniu porozumienia o finansowaniu budowy Drogi Czerwonej przez Centralny Port Komunikacyjny, GDDKiA ogłosiła przetarg na wyłonienie wykonawcy prac przygotowawczych. W przyszłości Droga Czerwona połączy istniejącą już sieć dróg szybkiego ruchu z rozwijającym się portem w Gdyni.
Projektant wyłoniony w postępowaniu będzie musiał wykonać dokumentację przygotowawczą do budowy nowej drogi krajowej w podziale na trzy odcinki, o łącznej długości ok. 9 km, tj.:
1. węzeł Gdynia Chylonia – węzeł Kwiatkowskiego II,
2. węzeł Kwiatkowskiego II – węzeł Ofiar Grudnia ‘70,
3. węzeł Ofiar Grudnia ‘70 – węzeł Terminal Promowy.
Dla pierwszego odcinka przyszły wykonawca będzie musiał przygotować Koncepcję programową, a dla dwóch pozostałych Studium komunikacyjne. Ponadto będzie zobowiązany do wykonania badań geologicznych pod przyszłą trasę na odcinku nr 1.
Czas realizacji umowy to 18 miesięcy na dokumentację, następnie
nastąpi jej weryfikacja i ostateczne zatwierdzenie przez inwestora.
Ostatnim z obowiązków wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji do
złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Po jej uzyskaniu
GDDKiA będzie gotowa do ogłoszenia przetargu na realizację tej
inwestycji w formule Projektuj i buduj.
Na oferty Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czeka do 19 lipca 2022 r.
Droga
Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg
krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy dwujezdniowy odcinek
poprowadzi od Portu Gdynia do węzła Gdynia Chylonia w miejscu
skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Poprawi też dostępność
do portu od strony lądu i zwiększy jego możliwości przeładunkowe i
rozwojowe.
Droga Czerwona powstanie w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T. Przewidziana została jako droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a z pozostałą siecią będzie skomunikowana poprzez pięć węzłów drogowych. Powstanie też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów w postaci kładek oraz tuneli.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych