Utworzenie nowego morskiego przejścia granicznego Nowy Świat w miejscu przekopu Mierzei Wiślanej – to jedno z rozwiązań projektowanego rozporządzenia Rady Ministrów, które trafiło do opiniowania.
W projekcie uwzględniono utworzenie nowego morskiego przejścia granicznego Nowy Świat, a także zmianę statusu lotniczego przejścia granicznego Radom-Sadków z dodatkowego na stałe lotnicze przejście graniczne.
Ustalenie przejścia granicznego Nowy Świat uzasadnione jest - jak wskazano - koniecznością zapewnienia miejsca kontroli granicznej dla jednostek pływających po nowej drodze wodnej dla żeglugi pomiędzy Zalewem Wiślanym i Morzem Bałtyckim.
Podano, że w początkowym okresie funkcjonowania dotyczyć ono będzie w szczególności jednostek sportowo – żeglarskich i rybackich. Dodano, że celem budowy przekopu jest m.in. rozwój portu w Elblągu, wobec powyższego w projektowanym rozporządzeniu określono rodzaj ruch granicznego w tym przejściu, jako osobowy i towarowy.
W uzasadnieniu stwierdzono, że biorąc pod uwagę umiejscowienie rejonu przekopu oraz odległości od obecnie funkcjonujących przejść granicznych, utworzenie nowego morskiego przejścia granicznego Nowy Świat jest zasadne.
Wnioskodawcy podnoszą ponadto, że ustalenie na lotnisku Warszawa-Radom stałego lotniczego przejścia granicznego Radom-Sadków jest uzasadnione koniecznością zapewnienia sprawnego funkcjonowania portu lotniczego w świetle skali spodziewanego ruchu lotniczego oraz zagwarantowania właściwego poziomu ochrony granicy państwa.
Analiza prognozowanej przez Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze” siatki połączeń wskazuje na zasadność przedmiotowej inicjatywy. Port Lotniczy prognozuje, że w 2023 r. w ramach połączeń regularnych i czarterowych zrealizowanych zostanie około 6 500 operacji lotniczych i odprawionych zostanie około 260 000 pasażerów, przy czym udział ruchu non-Schengen wynosić powinien 55 proc. W uzasadnieniu wskazano, że mając na uwadze przewidywany termin uruchomienia lotniska w Radomiu oraz zakres i rodzaj mającego tam się odbywać ruchu lotniczego, uzasadnione jest przekształcenie lotniczego przejścia granicznego Radom-Sadków z dodatkowego na stałe.
Opracowanie regulacji – jak wyjaśniono - związane jest z wnioskiem Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o ustalenie nowego morskiego przejścia granicznego Nowy Świat oraz z wystąpieniem Prezesa Zarządu Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze” z wnioskiem do szefa MSWiA o ustalenia stałego lotniczego przejścia granicznego Radom-Sadków.
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny