Projekt Baltic Pipe toczy się zgodnie z harmonogramem i bez opóźnień - poinformował w czwartek pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski. Jak podkreślił, Gaz-System od 2017 r. wydał już na Baltic Pipe prawie 5 mld zł.
Inwestycje Gaz-Systemu są bardzo istotne dla rozwoju całej polskiej gospodarki, a polityką operatora jest wspomaganie polskich firm w długoletnim procesie inwestycyjnym - podkreślił pełnomocnik.
Polityka państwowego inwestora uwzględnia wspomaganie polskich firm, by ostatecznie mogły konkurować z największymi konsorcjami budowlanymi, które w Polsce stają do przetargów - dodał Naimski.
Jak zaznaczył, firmy, które realizowały i realizują projekt Baltic Pipe to w prawie 80 proc. podmioty z kapitałem polskim, pozostałe to firmy zagraniczne jako generalni wykonawcy, ale 90 proc. ich podwykonawców jest z Polski.
Jak mówił pełnomocnik, są takie firmy, które kilka lat temu zaczynały jako niewielkie, ale przechodząc do kolejnych etapów wielkiego programu, rosły razem z inwestycjami i są już w stanie być organizatorami dużych inwestycji.
W środę Gaz-System wybrał wykonawców budowy wszystkich elementów lądowych Baltic Pipe w Polsce. Chodzi o gazociąg Goleniów-Lwówek, gazociąg Niechorze-Płoty oraz tłocznie gazu Goleniów, Odolanów i Gustorzyn.
W maju wykonawcą podmorskiej części Baltic Pipe została firma Saipem Limited, która ułoży gazociąg na dnie Morza Bałtyckiego.
Baltic Pipe to strategiczny projekt, który ma utworzyć nową drogę dostaw gazu ziemnego z Norwegii na rynki duński i polski oraz do użytkowników końcowych w krajach sąsiednich. Gazociąg będzie mógł przesyłać 10 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie do Polski oraz 3 mld m sześc. z Polski do Danii. Uruchomienie gazociągu planowane jest na 1 października 2022 r.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii