• <

Prezes Portu Gdańsk: "Pomagamy przyjaciołom z Odessy. Dbamy o ciągłość przeładunków" [WIDEO]

09.03.2022 22:22
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Prezes Portu Gdańsk: "Pomagamy przyjaciołom z Odessy. Dbamy o ciągłość przeładunków" [WIDEO]

Partnerzy portalu

Prezes Portu Gdańsk: "Pomagamy przyjaciołom z Odessy. Dbamy o ciągłość przeładunków" [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
Fot. Port Gdańsk

Rozmowa na temat rozwoju offshore i budowy terminala instalacyjnego, najnowszych inwestycji i zarządzaniu portem z Łukaszem Greinke, prezesem Portu Gdańsk.

Anna Konopka, GospodarkaMorska.pl: Rozmawiamy dziś o inwestycjach i rozwoju, ale jednocześnie z przerażeniem obserwujemy to, co dzieje się u naszych wschodnich sąsiadów, na wojnę i heroiczną walkę o wolność.

Łukasz Greinke, Port Gdańsk: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. zaangażował się w działania pomocowe dla naszych wschodnich sąsiadów, którzy znaleźli się w dramatycznej sytuacji. Zakupiliśmy i dostarczyliśmy do Odessy sprzęt medyczny, agregaty prądotwórcze, powerbanki, laptopy. Transport z Gdańska wyruszył 4 marca. Do Odessy dotarł po dwóch dniach. 

Kontakty Gdańska z Odessą mają bardzo długą historię i jej początki sięgają końca lat 90-tych. W ostatnich latach nasza aktywność bardzo wzrosła w związku planami utworzenia korytarza transportowego Gdańsk-Odessa oraz podpisaniem w październiku 2020 roku listu intencyjnego pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdańsk i Administracją Morskich Portów Ukrainy dotyczący wzajemnej współpracy.

Od tamtego czasu przedstawiciele portów wymieniają się wiedzą oraz zdobytymi doświadczeniami, które w przyszłości mają zoptymalizować łańcuchy logistyczne, a tym samym zwiększyć wolumeny przeładowywanych towarów. Nie mogliśmy przejść obojętnie wobec ich potrzeb. Również nasi pracownicy włączyli się w akcję pomocy i zbierają datki na pomoc Ukrainie. Niebawem planowany jest kolejny transport darów, tym razem do Kijowa.

CZYTAJ też: Port Gdańsk wspiera Odessę. Do miasta dotarł już m.in. sprzęt medyczny

Porozmawiajmy o Państwa planach, bo przecież w porcie nie ma mowy o przestoju, musi pozostawać operacyjny przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. W ostatnich dniach zapadła decyzja o ostatecznej lokalizacji terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Porcie Gdańsk. Niektórych ta informacja mocno zaskoczyła. Od dłuższego czasu mówiło się, że najlepszym miejscem będzie port w Gdyni. Okazuje się, że to jednak Gdańsk pogodził najwięcej interesów inwestorów.

Chcemy wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom, a to może odbyć się wyłącznie w procedurze publicznego wyłonienia. W związku z tym Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podjął uchwałę co do rozpisania nowego konkursu, mającego na celu wyłonienie dzierżawcy zainteresowanego zalądowieniem obszaru morskiego znajdującego się w granicach administracyjnych portu. Otrzymaliśmy już pozytywną opinię Rady Nadzorczej i w dniu 8 marca 2022 roku opublikowaliśmy postępowanie konkursowe. Stworzymy warunki do tego, aby terminal instalacyjny mógł powstać w porcie w Gdańsku.

CZYTAJ więcej: Terminal instalacyjny offshore cumuje w Porcie Gdańsk

Dobra passa portu trwa od dłuższego czasu. Miniony rok zakończył historycznym wynikiem. Co o tym przesądziło?

Na ten wynik miały wypływ przeładunki m.in. ropy naftowej do naszych największych odbiorców, czyli rafinerii Lotosu i Orlenu. Wynik faktycznie jest imponujący. Ponad 6 proc. wzrost w stosunku do rekordowego 2019 roku zanotował Naftoport z Grupy PERN przeładowując blisko 18 mln ton ropy naftowej i paliw w 2021 roku. Bardzo duże wzrosty zanotowaliśmy także na terminalu DCT, gdzie przeładowano również rekordowe 2,1 TEU.

CZYTAJ więcej: Port Gdańsk z historycznym rekordem przeładunków - 53,2 mln ton: "Mamy bardzo duże aspiracje" [WIDEO] 

Nie wszyscy zdają sobie sprawę z faktu, że to właśnie gdański Naftoport gwarantuje bezpieczeństwo energetyczne Polski. W kontekście obecnych działań politycznych, agresji Rosji na Ukrainę, to znaczenie gwałtownie wzrasta.

Faktycznie, to w porcie w Gdańsku „bije serce” odpowiedzialne za bezpieczeństwo energetyczne kraju. To jedyne miejsce, gdzie odbywa się import surowca do naszych rafinerii i stanowi de facto alternatywę dla ropociągu ze strony wschodniej, którym zasilane są nasze rafinerie.

Widzimy bardzo wyraźny trend pokazujący, że zaopatrzenie od strony morza w oparciu o inne gatunki ropy, niż te pochodzące z Rosji jest coraz większe. To również przyczyna tego, że nasze rafinerie stają się jednymi z najnowocześniejszych w Europie i starają się przetwarzać ropę mniej zasiarczoną.

CZYTAJ też: Naftoport z rekordem blisko 18 mln ton. Już dwie trzecie polskiego zapotrzebowania na ropę przypływa do Portu Gdańsk

Jak wzrosty przeładunków przekładają się bezpośrednio na rozwój gospodarczy kraju?

Dzięki przeładunkom, które z roku na rok są wyższe, nasz port umacnia swoją pozycję na mapie największych portów nie tylko na Bałtyku, ale i w Unii Europejskiej. Obecnie jesteśmy w pierwszej dwudziestce największych portów w Europie, docelowo chcemy być w pierwszej dziesiątce.

Natomiast jeśli chodzi o przeładunki ogółem na Morzu Bałtyckim, to zajmujemy pierwszą lokatę. Te liczby, masa towarów i ich wartość przekładają się na wpływy do budżetu państwa, a także na nowe możliwości, dla producentów, jak i importerów.

Wiele się zmieniło jeśli chodzi o infrastrukturę portową. Za nami inwestycje w ramach dofinansowania z programu CEF, czyli przebudowa, modernizacja 5 km nabrzeży w Porcie Wewnętrznym i pogłębienie toru wodnego do głębokości 12 metrów. Kolejna odsłona, tzw. CEF 2, znów przyniesie pieniądze na poprawę i unowocześnienie nabrzeży i to chyba jeden z priorytetów na ten rok?

Chcę podkreślić, że te inwestycje pomagają wejść naszym operatorom na jeszcze wyższe wolumeny, stają się bowiem bardziej konkurencyjni, tak by przeładowywać kolejne grupy ładunkowe. Nowoczesne nabrzeża przekładają się na znacznie większą efektywność pracy. Operatorzy nie mają już praktycznie żadnych barier logistycznych - ogranicza ich jedynie pomysłowość w zorganizowaniu przeładunku.

W tym roku w ramach CEF 2 chcemy przebudować kolejne tereny, m.in. Nabrzeże Wiślane, 800 metrów Nabrzeża Węglowego, rejon Basenu Górniczego i Nabrzeże Bytomskie.

Szukamy również synergii pomiędzy terenami wciąż niezagospodarowanymi, nie należącymi do bezpośrednio do portu, a zarządzanymi są przez inne podmioty tj. spółki miejskie lub inne spółki skarbu państwa czy strefę ekonomiczną, która daje naturalny bodziec do inwestowania w danej części kraju.

Zmiany klimatyczne wymuszają działania globalne praktycznie we wszystkich gałęziach gospodarki. Jakie „zielone” działania prowadzi Port Gdańsk i co robi aby przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2?

Pracujemy nad dostosowywaniem nabrzeży do umożliwienia zasilania jednostek w energię elektryczną z lądu, to tzw. OPS-y – Onshore Power Supply. To nie tylko sama inwestycja w nabrzeże, położenie infrastruktury, ale i przebudowa Głównego Punku Zasilania portu w energię elektryczną. Mowa tutaj o gigantycznych poborach mocy.

CZYTAJ więcej: System elektroenergetyczny po rozbudowie. To tu bije serce Portu Gdańsk [WIDEO]

Nakładem kilkudziesięciu milionów będziemy realizować bardzo duże inwestycje, przede wszystkim jeśli chodzi o zasilanie terminalu kontenerowego. Te statki, które wożą na pokładach mroźnie, mają bardzo duże zużycie energii elektrycznej. Za tym idzie więc przebudowa całej infrastruktury kablowej tak by umożliwiać podłączenie jednostek z lądu.

Wydaje się, że ten proces przejścia na działania ekologiczne nie ominie nikogo.  

Port Gdańsk już dziś wyprzedza przepisy, które się pojawią i zmuszą armatorów do tego, by kupować energię elektryczną z lądu. Ona będzie w coraz większym stopniu zielona, będzie przecież wytwarzana w oparciu o offshore.

W tych wszystkich inwestycjach o których mówimy, ważny wydaje się być nie tylko aspekt praktyczności. Przysłowie mówi, że jak nas widzą, tak nas piszą. Tereny portowe z pewnością zyskały wizualnie i estetycznie.

Staramy się być wzorem sami dla siebie. To my chcemy nadawać standardy obowiązujące w europejskich portach. Dla nas jako zarządcy tych terenów najważniejsze jest, by był na nich widoczny gospodarz.

A co to zarządzanie gospodarskie dokładnie oznacza?

Każdy ma tu jedno proste zadanie: dbać jak o swoje. Chcemy aby w porcie było widać rękę właściciela. W tym celu wyeliminowaliśmy m.in. nielegalne wysypiska śmieci, za nami udana realizacja bardzo dużego programu budowy nowego systemu ogrodzeń, który połączyliśmy z budową nowych systemów elektronicznych zabezpieczeń. 

Tych inwestycji jest wiele. Ostatnio budujemy mniejszy układ drogowo-kolejowy bezpośrednio na zapleczu Nabrzeża Przemysłowego.

Port to ogromny organizm, funkcjonuje całą dobę. Poza zarządzaniem gospodarskim, jakie cechy ma styl zarządzania, jaki pan reprezentuje?

Zawsze uważam, że najważniejsze, to zrozumieć procesy, jakie zachodzą w porcie. To jest w ogromnej mierze praca w terenie, blisko operatorów, ich przeładunków. Tylko w ten sposób możemy zrozumieć potrzeby i rosnąć w siłę.

Dzięki szerokiej wiedzy, którą posiadamy, a pamiętajmy, że port skupia w sobie wiele branż i specjalizacji, możemy podejmować właściwe decyzje. Jesteśmy od tego by, tworzyć efekt synergii, kojarzyć ze sobą podmioty, większe biznesy. Stąd tak dobra współpraca ze strefą ekonomiczną, z zarządcami terenów wokół portów. Chcemy wykorzystać nasz wspólny potencjał. 

Czasami, by zobaczyć całą tę mozaikę trzeba na port spojrzeć z jeszcze innej perspektywy. Tak by ocenić, co jeszcze poprawić , co usprawnić, aby port wpisywał się w procesy zachodzące na całym świecie.

Port nie zasypia nigdy, ale czy jego prezes zasypia nie myśląc o porcie? Jak wygląda pana dzień?

Telefon włączony 24 godziny na dobę, to nie tylko konieczność, ale przede wszystkim poczucie odpowiedzialności za pracowników i całą infrastrukturę. Jak wszędzie potrzebny jest odpoczynek od pracy, bo to daje nam pewien dystans, pozwala przemyśleć procesy, ale mimo to jestem w stałym w kontakcie zarówno z członkami zarządu i ze służbami portu, które zapewniają pełną operacyjność działania 24 godziny przez 7 dni w tygodniu, przez 365 dni w roku. .

Dziękuję za rozmowę.


Fot. GospodarkaMorska.pl

Partnerzy portalu

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34975,00 $ tona 1,82% 16 maj
 Cynk 3583,00 $ tona 2,40% 16 maj
 Aluminium 2790,00 $ tona 2,50% 16 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.