• <
mewo_2022

Terminal offshore na terenie DCT Gdańsk? Minister Gróbarczyk komentuje

AK

08.03.2022 23:55
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Terminal offshore na terenie DCT Gdańsk? Minister Gróbarczyk komentuje

Partnerzy portalu

Terminal offshore na terenie DCT Gdańsk? Minister Gróbarczyk komentuje - GospodarkaMorska.pl
Fot. prasowe

Po tym, jak 1 marca rząd przyjął uchwałę zmieniającą lokalizację dla terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych z Gdyni na Gdańsk, w branży krążą spekulacje na temat jego dokładnego miejsca.

Nowe światło na sprawę rzucił wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk. W rozmowie z portalem wnp.pl powiedział,  że będzie to terminal instalacyjny, a nie port - w terminalu kontenerowym DCT.

CZYTAJ więcej: Terminal offshore jednak w Gdańsku zamiast w Gdyni! Rząd zmienił lokalizację

– To nie rząd będzie budował offshore i nie będzie wznosił sztucznych wysp w tym projekcie... Nastąpiło bardzo intensywne połączenie się w ramach budowy wspólnych rozwiązań spółek offshore'owych, a więc Orlenu i PGE. Spółki te podczas negocjacji zawiązały porozumienie - wraz z PFR (czyli de facto DCT Gdańsk), co do budowy dodatkowego terminala na potrzeby offshore – wyjaśnił dla wnp.pl Marek Gróbarczyk, który odpowiada za inwestycje w polskich portach. 

– Teraz w gronie tych trzech wspominanych spółek mają dokonać się daleko idące zmiany w umowach, które pozwolą na realizację i przeładunki w Porcie Gdańsk, a właściwie - w jego kontenerowej części. Część tego terminala zostanie przeznaczona na port offshore'owy – doprecyzował.

Decyzja dotycząca zmiany lokalizacji terminala offshore z Portu Gdynia na Port Gdańsk jest tłumaczona tak, że firmy odpowiedzialne za budowę morskich farm wiatrowych stwierdziły, że uruchomienie terminala instalacyjnego w Gdańsku będzie możliwe już w 2025 roku, a nie 2026 roku - jak prognozował port w Gdyni. 

Gróbarczyk powiedział w wywiadzie również, że w dalszym ciągu Ministerstwo Infrastruktury dysponuje środkami na realizację tej inwestycji, ale w przypadku podmiotów prawa handlowego to finansowanie będzie się odbywało ze środków własnych.

– Jeśli jednak dostaniemy wnioski, które dopuści prawo unijne, to również takie środki będą mogły być wykorzystane na budowę portu offshore – dodał. 

CZYTAJ też: DCT Gdańsk i Port Gdańsk gotowi na Baltic Hub 3. Terminal za 2 miliardy złotych w 2024 roku [WIDEO]

Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.