Po tym, jak 1 marca rząd przyjął uchwałę zmieniającą lokalizację dla terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych z Gdyni na Gdańsk, w branży krążą spekulacje na temat jego dokładnego miejsca.
Nowe światło na sprawę rzucił wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk. W rozmowie z portalem wnp.pl powiedział, że będzie to terminal instalacyjny, a nie port - w terminalu kontenerowym DCT.
CZYTAJ więcej: Terminal offshore jednak w Gdańsku zamiast w Gdyni! Rząd zmienił lokalizację
– To nie rząd będzie budował offshore i nie będzie wznosił sztucznych wysp w tym projekcie... Nastąpiło bardzo intensywne połączenie się w ramach budowy wspólnych rozwiązań spółek offshore'owych, a więc Orlenu i PGE. Spółki te podczas negocjacji zawiązały porozumienie - wraz z PFR (czyli de facto DCT Gdańsk), co do budowy dodatkowego terminala na potrzeby offshore – wyjaśnił dla wnp.pl Marek Gróbarczyk, który odpowiada za inwestycje w polskich portach.
– Teraz w gronie tych trzech wspominanych spółek mają dokonać się daleko idące zmiany w umowach, które pozwolą na realizację i przeładunki w Porcie Gdańsk, a właściwie - w jego kontenerowej części. Część tego terminala zostanie przeznaczona na port offshore'owy – doprecyzował.
Decyzja dotycząca zmiany lokalizacji terminala offshore z Portu Gdynia na Port Gdańsk jest tłumaczona tak, że firmy odpowiedzialne za budowę morskich farm wiatrowych stwierdziły, że uruchomienie terminala instalacyjnego w Gdańsku będzie możliwe już w 2025 roku, a nie 2026 roku - jak prognozował port w Gdyni.
Gróbarczyk powiedział w wywiadzie również, że w dalszym ciągu Ministerstwo Infrastruktury dysponuje środkami na realizację tej inwestycji, ale w przypadku podmiotów prawa handlowego to finansowanie będzie się odbywało ze środków własnych.
– Jeśli jednak dostaniemy wnioski, które dopuści prawo unijne, to również takie środki będą mogły być wykorzystane na budowę portu offshore – dodał.
CZYTAJ też: DCT Gdańsk i Port Gdańsk gotowi na Baltic Hub 3. Terminal za 2 miliardy złotych w 2024 roku [WIDEO]
Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, przedłożoną. Dla polskiego rządu istotne jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego oraz maksymalizacja korzyści gospodarczych, które płyną z dalszego rozwoju. pic.twitter.com/f0zBAakWWH
— Marek Gróbarczyk (@marekgrobarczyk) March 1, 2022
Wspólny pływający terminal LNG Finlandii i Estonii dotrze pod koniec 2022 r.
Famur Amur i EDF Renewables planują w Polsce współpracę w obszarze OZE
Energia z wiatru napędza transformację energetyczną – nadchodzi Konferencja PSEW2022, 13-15 czerwca w Serocku
PGNIG zawarło porozumienie na dostawy LNG z Sempra Infrastructure Partners
Offshore: „Sny o potędze” czy realne szanse Szczecina i regionu? Już 18 maja debata online
Włosi uruchomili pierwszą morską farmę wiatrową
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 34975,00 $ | tona | 1,82% | 16 maj |
Cynk | 3583,00 $ | tona | 2,40% | 16 maj |
Aluminium | 2790,00 $ | tona | 2,50% | 16 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |