Spadki wydań paliw przez PERN, związane z pandemią koronawirusa były największe w kwietniu i wyniosły wtedy ponad 20% w porównaniu do planów, jednak od maja trwa proces odbudowy, poinformował ISBnews prezes PERN Igor Wasilewski.
"Idąc od końca łańcucha logistycznego, w marcu - zaczęły się spadki sprzedaży paliw na stacjach. Z naszej perspektywy, apogeum kryzysu związanego z koronawirusem przypadło na kwiecień, a od maja trwa systematyczna odbudowa" - powiedział Wasilewski w rozmowie z ISBnews.
"Jeśli chodzi o dostawy ropy, to rafinerie nie zmniejszyły poboru surowca z rurociągu, natomiast zmniejszyły zakupy realizowane drogą morską" - wyjaśnił.
"Relatywnie najtrudniejsza sytuacja panowała na rynku importu gotowych paliw drogą morską. Jednakże po znaczącym, kwietniowym zmniejszeniu dostaw tą drogą, już w czerwcu zanotowaliśmy duże zapotrzebowanie na obsługę tankowców i wydania paliw w głąb kraju poprzez bazę paliw w Dębogórzu" - dodał.
W Grupie PERN relatywnie najbardziej ucierpiał Naftoport, którego przychody w pierwszym półroczu 2020 roku zmniejszyły się o niemal jedną piątą względem planu na 2020 rok.
"W okresie styczeń-czerwiec 2020 r. przeładunki ropy naftowej w Naftoporcie wyniosły około 5,3 mln ton, w porównaniu do 8,3 mln ton rok wcześniej. W efekcie przychody spółki z łącznych przeładunków spadły o ponad 15%" - powiedział prezes.
Jak wyjaśnił szef PERN, rok temu Naftoport skorzystał na tzw. kryzysie chlorkowym, gdy przez 46 dni, głównie w II kwartale roku, ropa ze Wschodu nie płynęła rurociągiem "Przyjaźń" i całość dostaw w tym okresie musiała być realizowana drogą morską.
"Jednak nawet bez tych dodatkowych wolumenów z powodu kryzysu chlorkowego, ubiegłoroczne przeładunki ropy w Naftoporcie i tak byłyby znacząco wyższe niż w tym roku" - podsumował prezes.
PERN to krajowy lider logistyki naftowej i wiodący podmiot w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw. Przychody spółki wyniosły 1,35 mld zł w 2019 roku.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth