Zarząd kanadyjskiego Portu Belledune podpisał protokół ustaleń (Memorandum of Understanding, MOU) z największym niemieckim portem morskim w Hamburgu celem współpracy w zakresie wykorzystywania i promowania bezemisyjnych paliw i produktów ekologicznych.
W ramach podjętej inicjatywy oba porty będą współpracować nad przemieszczaniem suchych i płynnych towarów masowych oraz innych produktów pomiędzy Kanadą a Niemcami. Ponadto porty mają współdziałać także na polu współpracy państw macierzystych w sektorze energetycznym i produkcyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji, przechowywania i wysyłki zielonych paliw, takich jak amoniak, wodór, biomasa i gaz ziemny. Porty będą dzielić się też informacjami na temat aktualizacji polityki rządowej, dynamiki rynku, rozwoju infrastruktury, postępu technologicznego w sektorze transportu morskiego w miarę przechodzenia na czystsze paliwa i bardziej zieloną energię.
Umowy te wspierają protokół ustaleń między rządami Kanady i Niemiec w sprawie partnerstwa energetycznego, mającego na celu osiągnięcie zerowej emisji CO2 do 2050 roku poprzez przejście na bezpieczną, przystępną cenowo i zrównoważoną energię. Oba porty planują także swój rozwój biorąc pod uwagę deklaracje obu państw w zakresie utworzenia Kanadyjsko-Niemieckiego Sojuszu Wodorowego, podpisanego w sierpniu tego roku w Stephenville w Nowej Fundlandii.
Zdaniem zarządu portu w Belledune protokół ustaleń uznaje, że współpraca w zakresie przejścia na zrównoważoną energię nie tylko przyniesie obustronne korzyści, ale jest również wymagana dla dobrobytu społeczności międzynarodowej. Uznaje też znaczenie operacji portowych w produkcji, przechowywaniu i wysyłce zielonych paliw i ekologicznych towarów produkowanych, zarówno na rynek krajowy, jak i międzykontynentalny. Protokół ustaleń ma także zapewnić bezpieczny i pewny dostęp dla przepływu zielonej energii i innych produktów pomiędzy Kanadą a Niemcami."
W ostatnim czasie kanadyjski port ogłosił plany rozwoju zakładu produkcji zielonego wodoru w Nowego Brunszwiku, który pomoże spełnić prowincjonalne, federalne i globalne cele przejścia na czystą energię w przyszłości. Ponadto w sierpniu zarząd portu podpisał podobny protokół ustaleń z innym niemieckim portem (Niedersachsen Ports), mieszczącym się w Wilhelmshaven.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju