pc
Eryk Biskupski ze spółki Brigade Electronics wyjaśnia, w jaki sposób systemy bezpieczeństwa pomagają kierowcom samochodów ciężarowych zachować własne bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo innych użytkowników dróg.
Polscy kierowcy ciężarówek dostarczają więcej ładunków na terenie innych krajów Unii Europejskiej niż kierowcy z któregokolwiek pozostałego państwa członkowskiego. Biorąc pod uwagę tonokilometry (tkm) – tzn. przewozu jednej tony towaru na odległość jednego kilometra – Polska była odpowiedzialna za 17,5% całkowitych przewozów tkm w Unii Europejskiej, co stanowi najwyższy odsetek w Europie.
Największą część pod względem tonażu stanowiły rudy metali i inne produkty górnictwa odkrywkowego, następnie żywność, napoje i wyroby tytoniowe. Największy wzrost przewozów towarowych w 2017 roku odnotowano dla węgla brunatnego i lignitu, ropy naftowej oraz gazu ziemnego.
Przy tak dużej liczbie pojazdów ciężarowych na drogach, polskie organizacje muszą zatrudniać znaczną liczbę kierowców. Wielu Polaków podejmuje pracę kierowcy za granicą – około 14 000 kierowców pracuje w Niemczech, Francji i Zjednoczonym Królestwie – a Polska zatrudnia wielu kierowców z innych krajów UE, aby realizować swoje zamówienia towarowe.
Takie uzależnienie od zagranicznych kierowców może powodować problemy dla kierowników flot samochodowych, którzy muszą współpracować i szkolić osoby, których polski nie jest językiem rodzimym i którzy mogą nie mieć doświadczenia w zakresie krajowej infrastruktury oraz specyfikacji pojazdów.
Presja na kierowcach
Polska jest krajem, który często doświadcza ekstremalnych warunków atmosferycznych. Temperatura w zimie spada poniżej -20 C˚ a śnieg w górach często zalega do maja. Słaba widoczność spowodowana deszczem, śniegiem i lodem to codzienne zagrożenia dla kierowców pojazdów użytkowych, podczas gdy manewrowanie w ciasnych miejscach i interakcja z innymi użytkownikami dróg, w tym z rowerzystami i pieszymi, wywiera dodatkową presję w i tak już wymagającej pracy.
Ponadto Polska została wymieniona jako jeden z krajów Unii Europejskiej o najwyższym współczynniku śmiertelności w wypadkach drogowych. W 2016 roku na polskich drogach straciło życie 2026 osób, a średni współczynnik śmiertelności wyniósł 7,9 na 100 000 mieszkańców. Średnia dla UE to 5 ofiar na 100 000 mieszkańców.
Martwe strefy stanowią szczególny problem dla kierowców pojazdów ciężarowych. Każdego roku w UE około 400 osób traci życie podczas incydentów z udziałem ciężarówek, ponieważ kierowca nie mógł ich zobaczyć w martwej strefie.
Systemy bezpieczeństwa pojazdów
Technologia do całkowitego wyeliminowania martwych stref już istnieje, a coraz więcej przewoźników towarowych decyduje się na jej wykorzystywanie w celu zwiększenia bezpieczeństwa pojazdów. Badania pokazały, że w czasie, jaki zajmuje sprawdzenie czterech lusterek, ocena, a potem reakcja na zagrożenie, pojazd może przejechać aż 10 metrów. System kamer w pojazdach, taki jak np. Backeye®360 spółki Brigade, to inteligentny system czterech kamer, który eliminuje martwe strefy wokół pojazdu i pomaga w manewrowaniu z niską prędkością poprzez zapewnienie kierowcy kompletnego 360-stopniowego widoku obszaru wokół pojazdu na jednym ekranie.
System łączy obrazy z czterech ultraszerokokątnych kamer, dających 360-stopniowy widok w czasie rzeczywistym na jednym obrazie, na monitorze w kabinie. Rezultatem jest widok z lotu ptaka pojazdu i otaczającego go obszaru, bez martwych stref, co nie tylko wspomaga kierowcę, ale także chroni każdego użytkownika drogi lub pieszego znajdującego się w pobliżu pojazdu.
Natomiast technologia radarowego wykrywania przeszkód może zapewnić kierowcom dźwiękowe i wizualne ostrzeżenia, aby zawiadamiać ich o wszelkich zagrożeniach. System natychmiast informuje kierowców o odległości pomiędzy pojazdem a pozostałymi przeszkodami znajdującymi się w pobliżu, niezależnie od tego, czy się poruszają, czy nie. System radarowy zaprojektowano, by wykrywać zarówno ludzi, jak i przedmioty. Pomaga zmniejszyć liczbę wypadków nawet w najtrudniejszych warunkach, takich jak mgła czy opady śniegu.
Korzystanie z tych intuicyjnych systemów i technologii jest idealnym sposobem na zapewnienie, aby kierownicy flot samochodowych nie musieli poświęcać cennego czasu na specjalistyczne szkolenia pracowników, a także umożliwienie kierowcom szybkiego dostosowywania się, zachowując zarówno własne bezpieczeństwo, jak i bezpieczeństwo innych użytkowników dróg.
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"