PMK
Na Cieśninie Sund doszło niedawno do małej rewolucji, po tym jak zakończyła się konwersja dwóch promów dieslowych na napęd w pełni elektryczny.
Promy Tycho Brahe i Aurora, właśność szwedzkiego armatora ForSea, mają ponad 100 metrów długości i pływają na 4-kilometrowej przeprawie między Helsingborgiem w Szwecji, a Helsingor w Danii.
Rocznie tą trasą podróżuje ponad 7 mln pasażerów i prawie 2 mln pojazdów. Rejsy odbywają się co 15 minut.
Konwersja dwóch statków polegała na zainstalowaniu baterii o mocy 4,16 megawatów na każdym z promów, a także na infrastrukturze lądowej.
- Dzięki wykorzystaniu robotyki i komunikacji bezprzewodowej, aby zoptymalizować czasy połączeń, ładowanie zajmuje mniej niż 6 minut w Danii i 9 minut w Szwecji - twierdzi Christian Andersson, starszy inżynier w ForSea.
Firma, wspierając cel Sztokholmu, aby być neutralnym pod względem emisji gazów cieplarnianych do 2045 roku, zaopatruje się w energię wyłącznie z odnawialnych źródeł energii.
- Myślę, że największym naszym osiągnięciem jest przekształcenie konwencjonalnego statku elektrycznego z silnikiem wysokoprężnym w statek o napędzie akumulatorowym. Dokonaliśmy tej transformacji w około osiem tygodni - powiedział Andersson.
Tycho Brahe i Aurora weszły do służby w listopadzie ubiegłego roku i są obecnie największymi na świecie bezemisyjnymi promami kursującymi na trasie o wysokiej intensywności.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?