• <
PZT_1100x200_gif_2020

Spektakularny rozwój Pomorza sprzyja inwestycjom! (wywiad)

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Spektakularny rozwój Pomorza sprzyja inwestycjom! (wywiad)
Spektakularny rozwój Pomorza sprzyja inwestycjom! (wywiad) - GospodarkaMorska.pl

ew

26.08.2019 Źródło: własne

Ostatnie 15 lat konsekwentnego wzrostu gospodarczego na Pomorzu przyniosło zmiany, które gołym okiem widoczne są w całym biznesie. Niedawno Trójmiasto zostało drugi raz z rzędu nagrodzone jako najszybciej rozwijające się miasto w Polsce podczas dorocznych CEE Shared Services Awards. Rozwój aglomeracji jest coraz bliższy globalnym trendom tworzącym tak zwaną Czwartą Rewolucję Przemysłową. O wpływie portów na to zjawisko, łączeniu edukacji z biznesem i o tym, dlaczego warto lokować biznes w Trójmieście opowiedział nam Mikołaj Trunin, zastępca dyrektora Invest in Pomerania.

Pomorskie zajmuje wiodące miejsca w rankingach najlepiej prosperujących regionów Europy (m.in wg Instytutu Milkena). Co ma na to największy wpływ?

Myślę, że śmiało można powiedzieć, iż na przestrzeni ostatnich 10-15 lat dokonał się u nas skok cywilizacyjny i gospodarczy, głównie jeśli chodzi o poprawę infrastruktury komunikacyjnej.

Jesteśmy świadkiem spektakularnego rozwoju polskich portów. Trójmiejskie porty są kontenerowym liderem na Bałtyku, jednocześnie Gdańsk jest najszybciej rosnącym hubem kontenerowym wśród 15 największych europejskich portów – to mówi bardzo dużo o rozwoju naszego regionu pod kątem przeładunków.

Z drugiej strony mamy lotnisko, które 15 lat temu lotnisko obsługiwało około 500 tys pasażerów, obecnie jest to 5 mln. Mówimy więc o wzroście dziesięciokrotnym!

Nałożyła się na to również poprawa komunikacji drogowej, głównie autostrady A1. Wcześniej byliśmy postrzegani trochę jak wyspa mająca jakieś połączenia morskie z portami na Morzach Bałtyckim i Północnym, ale byliśmy całkowicie odizolowani od reszty kraju. Rozbudowa infrastruktury komunikacyjnej, zarówno portowej, lotniska, drogowej i kolejowej spowodowała, że światowy biznes zaczął nas postrzegać jako potencjalną lokalizację do rozwoju. To wszystko znalazło odzwierciedlenie w rankingach, o których pani wspomniała.

Powiedział Pan o tym, że wpływ na rozwój całego regionu miały trójmiejskie porty. Przeładunki rosną, wszystko wskazuje na to, że nasza pozycja również będzie się z roku na rok poprawiała. Czy mamy odpowiednie zaplecze logistyczne aby ten rozwój udźwignąć? Czy jesteśmy na to gotowi?

Zarówno Port Gdańsk jak i Port Gdynia mają wielkie plany rozwojowe, postępuje rozbudowa infrastruktury drogowej (mam na myśli głównie S7, która miejmy nadzieję zostanie niedługo skończona), budowa kolejnych bocznic kolejowych i całej infrastruktury kolejowej. Wszyscy myślą o tym spektakularnym rozwoju i na bieżąco podejmowane są kroki, które ten dalszy rozwój umożliwią.

Obserwujemy też to, co dzieje się na rynku deweloperskim jeśli chodzi o obiekty magazynowe. Cały czas powstają nowe projekty, bo jest takie zapotrzebowanie. Logistycy zaczynają postrzegać połączenia przez Port Gdańsk jako alternatywę dla Hamburga czy Bremerhaven. Byłbym więc spokojny o to, czy jesteśmy gotowi widząc, że wszyscy interesariusze podejmują kroki, które ten rozwój umożliwią.

Z rozwojem wiążą się pracownicy. Czy nie brakuje nam rąk do pracy?

Na szczęście, na Pomorzu nie jest to tak widoczny problem jak na południu Polski. Mamy tę przewagę, że jesteśmy bardzo atrakcyjnym regionem pod kątem jakości życia i nie ma większych problemów przy procesie relokacji. Uruchomiliśmy też kampanię promocyjną „Live more. Pomerania”, której celem jest podzielenie się z mieszkańcami innych regionów Polski i Europy, tym, co najlepsze w województwie pomorskim i zachęcenie ich do pracy tutaj.

Przez ostatnie lata da się też zauważyć, że poprawie uległa jakość rynku pracy i samych pracodawców. Stocznie produkują jednostki coraz bardziej zaawansowane technologicznie więc niewątpliwie wiąże się to z perspektywą ciekawej pracy. Zmienia się również sposób zarządzania przedsiębiorstwami, przejmujemy zachodnie wzorce i ten poziom się podnosi.

Idziemy również w dobrą stronę jeśli chodzi o szkoły zawodowe. Zaczynamy łączyć edukację z biznesem, wzmacnia się współpraca pomiędzy pracodawcami i szkołami a kształcenie zawodowe jest ukierunkowane na innowacyjne rozwiązania techniczne i technologiczne, a także wzmocnienie spójności kompetencji absolwentów z oczekiwaniami pracodawców. Można mieć tylko nadzieję, że ta współpraca będzie się tylko pogłębiała.

Dlaczego, z perspektywy inwestorów, warto lokować biznes na Pomorzu?

15 lat temu byliśmy lokalizacją atrakcyjną głównie pod względem kosztów, teraz to się zmieniło. Mamy wyższe kompetencje, możemy rozwijać ciekawsze technologie. Nadal jednak jesteśmy czymś pomiędzy nowoczesnymi (i odpowiednio droższymi) rynkami zachodnimi a rynkami wschodnimi jak Rumunia czy Bułgaria. Z perspektywy inwestora jesteśmy chyba idealnym regionem pod kątem relacji jakości do kosztów.

Pod koniec czerwca nasz region otrzymał specjalną nagrodę: Europejski Region Przedsiębiorczości. To międzynarodowe wyróżnienie dla regionów, które sprzyjają biznesowi. Nasze województwo zostało docenione za przyciąganie wykwalifikowanych pracowników, również zza granicy, współpracę biznesu i nauki, edukację przedsiębiorczą młodzieży oraz wspieranie innowacyjnych start-upów.

Z jakimi zagrożeniami muszą się liczyć potencjalni inwestorzy?

Nie wiemy w którą stronę potoczą się zagrożenia związane z chociażby wojnami handlowymi, które znajdują odzwierciedlenie na światowych rynkach. Główne zagrożenie widziałbym więc w tych procesach globalnych, niezależnych od nas.

Musimy również pamiętać, że to dzięki Unii Europejskiej i jej funduszom rozwinęła się infrastruktura i nie pozwolić na hamowanie dalszej integracji, bo może to spowolnić znacząco nasz wzrost gospodarczy.

Trzecia kwestia, o której już wspomnieliśmy to pracownicy. W całej Europie trwa bowiem walka o talenty i przyciąganie wykwalifikowanych kadr stanowi obecnie największe wyzwanie.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 28400,00 $ tona 1,65% 20 kwi
 Cynk 2825,00 $ tona -0,60% 20 kwi
 Aluminium 2324,00 $ tona -0,30% 20 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.