• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Przeładunki kontenerów w portach Morza Bałtyckiego przekroczyły poziom 11 mln TEU w 2019 roku

dr hab. Maciej Matczak

16.02.2020 18:49 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Przeładunki kontenerów w portach Morza Bałtyckiego przekroczyły poziom 11 mln TEU w 2019 roku

Partnerzy portalu

Przeładunki kontenerów w portach Morza Bałtyckiego przekroczyły poziom 11 mln TEU w 2019 roku - GospodarkaMorska.pl

Terminale kontenerowe w bałtyckich portach morskich przeładowały łącznie 11,24 mln TEU w 2019 roku. Rekordowy wynik był efektem 3,2% wzrostu obrotów, co jednak oznaczało ograniczenie dynamiki lat ubiegłych.

rys1

Najszybciej rozwijającą się częścią rynku były polskie porty, które zwiększyły obroty o 7,5% osiągając łącznie przeładunki wynoszące 3,05 mln TEU. Tym samym, w Polsce, przekroczona została kolejna ważna bariera - 3 mln TEU! Dużą dynamikę odnotowały także rynki rosyjski i duński. W pierwszym przypadku wzrost szacowany na 5,6% przełożył się na obroty na poziomie 2,54 mln TEU. Przyrost o 5,4% w duńskich portach oznaczał przeładunki wynoszące 0,87 mln TEU. Pozytywne zmiany zanotowano również w Finlandii (+0,8%; 1,61 mln TEU) oraz Estonii (+0,2%; 0,22 mln TEU). Przeładunki w portach Szwecji pozostały na tym samym poziomie co w poprzednim roku (1,60 mln TEU), natomiast na Łotwie (-0,5%; 0,47 mln TEU), w bałtyckich portach niemieckich (-3,1%; 0,18 mln TEU) oraz na Litwie (-6,1%; 0,70 mln TEU) obserwowano spadki przeładunków.

Głównymi ośrodkami portowymi obsługującymi kontenery na Bałtyku pozostały St. Petersburg (2,22 mln TEU) i Gdańsk (2,07 mln TEU). W obydwu przypadkach notowano pozytywne zmiany obrotów. Gdańsk był też portem w którym przybyło najwięcej kontenerów w ubiegłym roku (+124 tys. TEU).

rys2


Biorąc pod uwagę dynamikę zmian, najszybciej rozwijającym się ośrodkiem wśród pierwszej dziesiątki był Kaliningrad (+15,9%), który wyprzedził Gdynię (+11,6%). W wielkościach bezwzględnych to jednak Gdynia uzyskała największy wzrost (+93 tys. TEU). Spadki przeładunków odnotowano zaś w litewskiej Kłajpedzie (-6,1%), duńskim Aarhus (-5,8%) oraz łotewskiej Rydze (-0,2%).

Łącznie 10 największych portów kontenerowych Bałtyku obsłużyło 9,17 mln TEU w 2019 roku (+3,9%), co oznacza ich 77,4% udział w całości rynku. Można więc wskazać, że następuje systematyczna koncentracja strumienia kontenerów w głównych ośrodkach portowych (w 2015 roku było to 73,3%).

dr hab. Maciej Matczak, prof. UMG
Instytut Morski
Uniwersytet Morski w Gdyni

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.