• <
PZT_980x120_gif_2020

Przeładunki kontenerów w portach Morza Bałtyckiego przekroczyły poziom 11 mln TEU w 2019 roku

Strona główna Porty, logistyka Przeładunki kontenerów w portach Morza Bałtyckiego przekroczyły poziom 11 mln TEU w 2019 roku
Przeładunki kontenerów w portach Morza Bałtyckiego przekroczyły poziom 11 mln TEU w 2019 roku - GospodarkaMorska.pl

dr hab. Maciej Matczak

16.02.2020 Źródło: własne

Terminale kontenerowe w bałtyckich portach morskich przeładowały łącznie 11,24 mln TEU w 2019 roku. Rekordowy wynik był efektem 3,2% wzrostu obrotów, co jednak oznaczało ograniczenie dynamiki lat ubiegłych.

rys1

Najszybciej rozwijającą się częścią rynku były polskie porty, które zwiększyły obroty o 7,5% osiągając łącznie przeładunki wynoszące 3,05 mln TEU. Tym samym, w Polsce, przekroczona została kolejna ważna bariera - 3 mln TEU! Dużą dynamikę odnotowały także rynki rosyjski i duński. W pierwszym przypadku wzrost szacowany na 5,6% przełożył się na obroty na poziomie 2,54 mln TEU. Przyrost o 5,4% w duńskich portach oznaczał przeładunki wynoszące 0,87 mln TEU. Pozytywne zmiany zanotowano również w Finlandii (+0,8%; 1,61 mln TEU) oraz Estonii (+0,2%; 0,22 mln TEU). Przeładunki w portach Szwecji pozostały na tym samym poziomie co w poprzednim roku (1,60 mln TEU), natomiast na Łotwie (-0,5%; 0,47 mln TEU), w bałtyckich portach niemieckich (-3,1%; 0,18 mln TEU) oraz na Litwie (-6,1%; 0,70 mln TEU) obserwowano spadki przeładunków.

Głównymi ośrodkami portowymi obsługującymi kontenery na Bałtyku pozostały St. Petersburg (2,22 mln TEU) i Gdańsk (2,07 mln TEU). W obydwu przypadkach notowano pozytywne zmiany obrotów. Gdańsk był też portem w którym przybyło najwięcej kontenerów w ubiegłym roku (+124 tys. TEU).

rys2


Biorąc pod uwagę dynamikę zmian, najszybciej rozwijającym się ośrodkiem wśród pierwszej dziesiątki był Kaliningrad (+15,9%), który wyprzedził Gdynię (+11,6%). W wielkościach bezwzględnych to jednak Gdynia uzyskała największy wzrost (+93 tys. TEU). Spadki przeładunków odnotowano zaś w litewskiej Kłajpedzie (-6,1%), duńskim Aarhus (-5,8%) oraz łotewskiej Rydze (-0,2%).

Łącznie 10 największych portów kontenerowych Bałtyku obsłużyło 9,17 mln TEU w 2019 roku (+3,9%), co oznacza ich 77,4% udział w całości rynku. Można więc wskazać, że następuje systematyczna koncentracja strumienia kontenerów w głównych ośrodkach portowych (w 2015 roku było to 73,3%).

dr hab. Maciej Matczak, prof. UMG
Instytut Morski
Uniwersytet Morski w Gdyni

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 45,25 $ baryłka  -0,20% 17:36
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2250,85 $ uncja  0,90% 17:36
 Platyna 996,65 $ uncja  0,32% 17:36
 Srebro 28,10 $ uncja  3,77% 17:36
 Złoto 2054,20 $ uncja  0,69% 17:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.