• <
PZT_1100x200_gif_2020

Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2019 - najważniejsze gdyńskie wydarzenie branży morskiej za nami (foto, wideo)

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2019 - najważniejsze gdyńskie wydarzenie branży morskiej za nami (foto, wideo)
Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2019 - najważniejsze gdyńskie wydarzenie branży morskiej za nami (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

ew

13.10.2019 Źródło: własne

W ostatni piątek w Gdyni odbyła się XIX edycja Forum Gospodarki Morskiej. To jedno z najważniejszych w Polsce spotkań specjalistów sektora morskiego, podczas którego omawiane są najbardziej aktualne kwestie związane z wyzwaniami, jakie stoją przed stale rozwijającą się gospodarką morską. W tym roku, nowością był panel poświęcony prawu i finansom.

Jak powiedział nam prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek, który otworzył tegoroczne wydarzenie: "To jedna z największych imprez tego typu w Polsce północnej. Bardzo nas cieszy, że przedstawiciele branży morskiej przyjeżdżają do Gdyni dyskutować o sprawach, które oni sami definiują. Na tym polega specyfika Forum Gospodarki Morskiej. Przez wiele miesięcy prowadzimy rozmowy ze środowiskiem gospodarczym, jakie tematy podjąć w kolejnym roku na agendę forum. Dzięki temu, to wydarzenie jest żywe i odpowiada na prawdziwe zapotrzebowania branży morskiej. Wierzę w to, że rozwiązania, które są tu dyskutowane, pozwalają skuteczniej odnajdywać się na rynku firmom gospodarki morskiej. "

Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej skupiło się na tematach zebranych w czterech kategoriach tematycznych: Technologie Morskie, Porty i Logistyka, Prawo i Finanse oraz Shipping. Zagadnienia, przypisane poszczególnym panelom pozwalają na szerszą analizę możliwości oraz wyzwań, które stawiają przed polskimi przedsiębiorstwami sektora morskiego dynamicznie zmieniające się światowe trendy oraz ich tło geopolityczne.

Jak tłumaczy Sławomir Kalicki, lider merytoryczny Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2019: "Przesłaniem zasadniczym tego wydarzenia są oczywiście perspektywy rozwoju europejskiej gospodarki morskiej w kontekście dynamicznych wydarzeń światowych. Nasza konferencja w tym roku została jednak zdominowana przez energetykę wiatrową na morzu, bo jest to wielka szansa, która niedługo się wydarzy. Pytanie brzmi: jak jesteśmy w stanie z tej okazji skorzystać? Po raz pierwszy mamy też panel finanse i prawo. Regulacje, które określają naszą działalność mogą być czynnikiem motywującym albo blokującym. Jeśli blokuje to całość rozwoju gospodarki morskiej również na tym cierpi i o tym dziś dyskutowaliśmy. (...) Wielką zaletą tego wydarzenia jest to, że możemy rozmawiać o tematach, które naprawdę nas interesują. To my, ludzie z branży kreujemy wartość merytoryczną tych dyskusji. To już wartość sama w sobie."

O atutach wydarzenia mówił również Jerzy Czuczman, prezes Polskiego Forum Technologii Morskich: "Forum Gospodarki Morskiej jest ciekawą inicjatywą z kilku powodów, po pierwsze nie jest to wydarzenie bezpłatne, dzięki czemu każda zainteresowana osoba może wziąć w nim udział, drugi element jest biznesowy - mamy tu swobodny dostęp do prezesów, inżynierów, marketingowców, z którymi możemy porozmawiać nieco swobodniej a jednocześnie mamy dostęp do wszystkich interesujących nas informacji w pigułce, na miejscu".

Plusy udziału w Forum widzi także Paweł Klim, główny projektant, kierownik Działu Rozwoju Produktu Damen Engineering Gdańsk: "Firma Damen bardzo rozwija się w Polsce, mamy tutaj duże biura projektowe. Liczymy na to, ze dzięki takim wydarzeniom firma Damen będzie lepiej rozpoznawalna wśród młodzieży i całego przemysłu stoczniowego w naszym kraju".

W ramach paneli dyskutowano o najważniejszych kwestiach, wyzwaniach, szansach i zagrożeniach, przed jakimi stają osoby związane z tymi branżami. Wśród prelegentów znaleźli się specjaliści w swoich dziedzinach zarówno z Polski, jak i Europy i całego świata. Jednym z gości tegorocznego Forum był Olav Myklebust, Ambasador Królestwa Norwegii w Polsce, który podczas swojego wystąpienia podkreślił współpracę pomiędzy polskim i norweskim sektorem morskim, zwracając szczególną uwagę na bogatą historię stosunków morskich pomiędzy tymi dwoma krajami.

- Wiem, że na tej sali w Gdyni, Trójmieście, które uwielbiam odwiedzać, jestem wśród przyjaciół i dobrze się rozumiemy. Przed nami wiele wspólnych wyzwań w gospodarce morskiej – mówił Olav Myklebust, ambasador Królestwa Norwegii w Polsce.

Dyskusja w ramach jednego z tegorocznych paneli dotyczyła portów i logistyki. Eksperci przyjrzeli się współczesnym, globalnym wyzwaniom w dobie IV rewolucji przemysłowej. Przedyskutowali również podstawowe tendencje i kierunki rozwoju globalnego transportu intermodalnego.

Partnerem tego panelu był Zarząd Morskiego Portu Gdynia. "Rozmawialiśmy o kluczowych zagadnieniach dotyczących gospodarki morskiej; podstawowych tendencjach i kierunkach rozwoju globalnego transportu intermodalnego, procesach koncentracji poziomej i pionowej w żegludze kontenerowej, rozwiązaniach w dziedzinie rozwoju transportu intermodalnego. Panel „Turystyka od morza” był możliwością do dyskusji na temat przyszłości cruisingu na Morzu Bałtyckim oraz dostosowania oferty wycieczkowej dla pasażerów wycieczkowców cumujących w polskich portach" - wyliczał Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. 

Prezes ZMPG mówił również o kluczowych wyzwaniach stojących przed portami polskimi w kontekście regionu Morza Bałtyckiego oraz o rekordowych inwestycjach w Porcie Gdynia.

O ważnych aspektach rozwoju gdańskiego portu opowiedział nam Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk: "Zmieniliśmy port w Gdańsku z urzędu na przedsiębiorstwo nastawione na biznes, które ten biznes nie tylko przyjmuje, ale również modeluje. Jesteśmy podmiotem, które chce wskazywać na potencjalne możliwości, które daje port i w tej chwili możemy obserwować efekty takiego podejścia. Jesteśmy liderem w przeładunkach morskich i chcemy współpracować z liderami w innych branżach".

Ambitne plany rozwojowe przypomniał również Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście: "Mamy bardzo bogaty, długofalowy plan o wartości ponad miliarda złotych. Inwestycją wspólną portów Szczecin i Świnoujście jest pogłębienie toru wodnego do 12,5 m. Umożliwi to Szczecinowi odzyskanie dawnej pozycji na rynku przeładunków portowych i przewozów morskich. W obu tych portach realizowane są także inwestycje związane z infrastrukturą techniczną jak sieci wodociągowe czy energetyczne oraz program nowego dostępu kolejowego do portów".

Od wielu lat ważnym elementem Forum Gospodarki Morskiej jest wręczenie nagród przyznanych w konkursie „Morze mnie kręci”. Jego uczestnicy stają przed zadaniem przygotowania filmu promującego gospodarkę morską. Organizatorami konkursu są miasto Gdynia, Pomorska Fundacja Filmowa oraz Gdyńska Szkoła Filmowa.

- Tradycja tego konkursu jest znacznie krótsza niż Forum Gospodarki Morskiej, ale mimo że jest dość młody, to już dość trwałe zrósł się z forum. U podstaw leżało przekonanie, że mamy dwie podstawowe nogi gospodarcze w tym mieście - jedną jest gospodarka morska a drugą przemysły kreatywne, w dużym stopniu – chociaż nie tylko – oparte o Gdyńską Szkołę Filmową. W ten sposób powstał pomysł na filmy o gospodarce morskiej, które miałyby wymiar promocyjny, ale zarazem pozwalałyby doprowadzić do perfekcji rzemiosło filmowe - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Nowością tegorocznej edycji konkursu były towarzyszące mu profesjonalne warsztaty filmowe. Autorzy najciekawszych scenariuszy zostali zakwalifikowani do finałowego etapu, w którym pod okiem ekspertów mieli możliwość dopracować swoje pomysły i stworzyć finalny shooting board.

Zwycięzcą konkursu „Morze mnie kręci” został w tym roku Rafał Wojczal, autor pomysłu na film „SKOK”. Nagroda w wysokości 10 000 złotych umożliwiła autorowi realizację pomysłu, którego finalny rezultat w postaci filmu można było obejrzeć podczas Forum.

Kapituła konkursu przyznała również dwa wyróżnienia – dla Tomasza Bizewskiego za film „Statki” oraz dla Anthony’ego Camargo za film „Antypody”.

Portal GospodarkaMorska.pl objął patronat medialny nad wydarzeniem.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 28060,00 $ tona 1,15% 9 kwi
 Cynk 2807,00 $ tona -0,71% 9 kwi
 Aluminium 2250,00 $ tona -0,75% 9 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.