• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Żelazo i zboża na topie w Szczecinie i Świnoujściu. Rosną przeładunki w obu portach

20.07.2015 11:44 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Żelazo i zboża na topie w Szczecinie i Świnoujściu. Rosną przeładunki w obu portach

Partnerzy portalu

Żelazo i zboża na topie w Szczecinie i Świnoujściu. Rosną przeładunki w obu portach - GospodarkaMorska.pl

W pierwszym półroczu 2015 roku przeładunki w portach Szczecin i Świnoujście wzrosły o 1,1 proc. prawie we wszystkich grupach towarowych.

Bardzo duży wzrost zanotowano w przeładunkach rud – aż o 44 proc. do 980,5 tys. ton. To efekt zwiększonego import rudy żelaza.

- Jest to związane z większym zapotrzebowaniem naszych klientów z południa Europy, głównie Czech. Przeładunki żelaza są bowiem głównie zależne od ich zamówień. Najwidoczniej, tamtejsi przedsiębiorcy zainwestowali lub mają większe moce przerobowe – tłumaczy Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.



W grupie towarowej - inne masowe - wzrost wyniósł 12 proc. (1,73 mln ton łącznie), za sprawą zwiększonych obrotów kruszyw, nawozów, metanolu, paku i smoły. Podobnie jak w Gdyni, nastąpił znaczny wzrost w grupie zboża, bo aż o 41,9 proc. (973 tys. ton ogółem). Duży wpływ na to miał rosnący eksport pszenicy i śruty rzepakowa oraz import śruty sojowej.

- To doskonały wynik, ale mamy w przyszłości nadzieję na jeszcze większy wzrost przeładunków zboża. Niedługo bowiem zakończy się przetarg na dzierżawę największego w Polsce elewatora zbożowego Ewa, który da nam nawet o 375 tys. ton więcej więcej miejsca do magazynowania. W momencie jego wejścia do użytku staniemy się liderem w Polsce pod względem przeładunku zbóż – mówi Monika Woźniak-Lewandowska.

W zeszłym półroczu więcej przeładowano także drobnicy - 5,5 mln ton ogółem (wzrost o 6,5 proc.) oraz ropy – 882 tys. ton (wzrost o 15,9 proc.). Stale pną się w górę także przeładunki kontenerów – wzrost o 15,8 proc. do 38,9 tys. TEU. Większy wolumen przeładowywanych kontenerów uzyskano dzięki m.in. otwarciu nowej linii armatora Tschudi.

Po stronie spadków znajduje się jedynie węgiel, którego przeładowano aż o 1,1 mln ton mniej (43,7 proc.). Obecnie obroty tym surowcem wynoszą więc 1,41 mln ton. Główną przyczyną tak słabego wyniku jest mniejszy eksport węgla (o ponad 800 tys. ton).

- Eksport spadł z powodu małego frachtu związany z wysokimi kosztami transportu tego surowca oraz ekspansywnego wkroczania taniego węgla rosyjskiego w miejscach dotychczasowego zbytu węgla polskiego. Wskutek embarga spadł kurs rubla w stosunku do dolara, więc nic dziwnego, że wszyscy masowo go kupują - mówi  Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - Ogółem jednak jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników w I półroczu. Przy takim tempie wzrostu prognozowane przeładunki na koniec 2015 roku powinny osiągnąć kolejny rekordowy wynik rzędu 24 mln ton (w 2014 roku przeładunki wyniosły 23,4 mln ton). A przyszły rok powinien wyglądać jeszcze lepiej, dzięki wspomnianemu elewatorowi Ewa oraz zakończeniu budowy terminala LNG w Świnoujściu – dodaje.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.