• <
bulk_cargo_port_szczecin

Współpraca polsko-chińska: porty morskie i polskie rzeki na Jedwabnym Szlaku

17.03.2016 20:54 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Współpraca polsko-chińska: porty morskie i polskie rzeki na Jedwabnym Szlaku

Partnerzy portalu

Współpraca polsko-chińska: porty morskie i polskie rzeki na Jedwabnym Szlaku - GospodarkaMorska.pl

Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej spotkał się dziś z Panem Xu Jianem, Ambasadorem Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce.

Stosunki polsko-chińskiej rozwijają się w ostatnim czasie bardzo dynamicznie. Od grudnia 2011 r. Polskę i Chiny łączy tzw. partnerstwo strategiczne, którego wyraźnym potwierdzeniem była oficjalna wizyta Prezydenta RP Andrzeja Dudy w Chinach w listopadzie ubiegłego roku. Spotkania prezydentów Andrzeja Dudy i Xi Jinpinga i premiera ChRL Li Keqianga przyczyniły się do jeszcze większego wzmocnienia relacji dwustronnych i przeniesienia ich na poziom konkretnych projektów.

- Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z zainteresowaniem obserwuje chińskie inicjatywy takie jak „Jeden Pas i Jeden Szlak” oraz współpraca w ramach formatu „16+1” i pragnie aktywnie się w nie zaangażować w taki sposób, aby wspólne działania były korzystne dla obu stron – podkreślił minister Gróbarczyk.

„Jeden Pas i Jeden Szlak” to inicjatywa ogłoszona przez Prezydenta Chin Xi Jinpinga w 2013 r., która zakłada m.in. rozwój euroazjatyckich korytarzy transportowych. Jest ona bezpośrednim nawiązaniem do starożytnego Jedwabnego Szlaku. Format współpracy „16+1” jest z kolei wyrazem zainteresowania rządu chińskiego regionem Europy Środkowej i Wschodniej. Uczestniczy w nim 16 państw europejskich oraz Chiny.
W ramach wspomnianych inicjatyw proponowany jest szereg konkretnych projektów. Jednym z ostatnio zaprezentowanych przez stronę chińską jest współpraca z regionem Europy Środkowej i Wschodniej i rozwój portów morskich położonych nad Morzem Adriatyckim, Morzem Czernym oraz – co najistotniejsze z punktu widzenia Polski – nad Morzem Bałtyckim.

- Intencją Chin jest wsparcie dla rozwoju środkowoeuropejskich portów morskich poprzez promowanie konkretnych projektów z udziałem chińskich przedsiębiorstw i banków. Działania będą skoncentrowane na przemyśle oraz tworzeniu i wspieraniu klastrów technologiczno-przemysłowych – poinformował ambasador Xu.

Minister Gróbarczyk zachęcił chińskie przedsiębiorstwa do zaangażowania w inwestycje w polskich portach morskich. Podkreślił, że stronę chińską mogą zainteresować również projekty związane z przywracaniem żeglowności polskich rzek: Odry i Wisły.

- Są to projekty długoterminowe, które wymagają dużego nakładu środków finansowych oraz pracy. Jestem jednak przekonany, że z uwagi na doświadczenia chińskie w żegludze śródlądowej oraz kontekst inicjatywy „Jeden Pas i Jeden Szlak”, jest to potencjalny obszar polsko-chińskiej współpracy – zaznaczył szef resortu.

Rozmowy nt. współpracy w obszarze gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej będą kontynuowane m.in. podczas I szczytu Ministrów Transportu w Rydze, w maju br. Podczas tego wydarzenia strona chińska ma przedstawić bardziej szczegółowe informacje nt. zaangażowania w rozwój środkowoeuropejskich portów morskich.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.