• <
ATC_CARGO_TOP

Wizyta studyjna koordynatorów unijnych: Kurta Bodewiga i Briana Simpsona w Polsce i w Szwecji

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Wizyta studyjna koordynatorów unijnych: Kurta Bodewiga i Briana Simpsona w Polsce i w Szwecji
Wizyta studyjna koordynatorów unijnych: Kurta Bodewiga i Briana Simpsona w Polsce i w Szwecji - GospodarkaMorska.pl

pc

22.06.2018 Źródło: własne

Wizyta studyjna unijnych koordynatorów: prof. Kurta Bodewiga (Korytarz Bałtyk-Adriatyk) i Briana Simpsona (Autostrady Morskie) w Gdyni (11.06.br.) i Karlskronie (12.06.br.) wzbudziła duże zainteresowanie wielu interesariuszy obu unijnych przedsięwzięć oraz mediów. Wizyta składała się z wielu imprez towarzyszących, które odbywały się pierwszego dnia na terenie Trójmiasta (Gdańska i Gdyni), drugiego natomiast w Regionie Blekinge w Południowej Szwecji – głównie w Karlskronie i Alveście.

Główny cel wizyty studyjnej: rozpoznanie potencjału przedłużenia Korytarza Bałtyk-Adriatyk w głąb Szwecji dzięki autostradzie morskiej Gdynia-Karlskrona, został osiągnięty. Obaj koordynatorzy poparli inicjatywę konsolidowania współpracy transgranicznej i gospodarczej dla skutecznego, polsko-szwedzkiego wystąpienia o przedłużenie w 2023 r. korytarza Bałtyk-Adriatyk o trasę tzw. Baltic Link – multimodalną trasę komunikacyjną Karlskrona-Alvesta-Goeteborg.

Współgospodarzami wizyty byli: Wojciech Szczurek – prezydent Gdyni i prezes Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej (SMAB), Adam Meller – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Christina Mattisson, przewodnicząca Rady Regionu Blekinge, Partner Wiodący projektu flagowego TENTacle, Patrik Hansson – burmistrz Karlskrony, prezes Stowarzyszenia Baltic Link. W pierwszym dniu wizyty studyjnej Bodewiga i Simpsona uczestniczyli jej szwedzcy współorganizatorzy. Delegację szwedzką powitała w Urzędzie Miasta Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała – wiceprezydent miasta ds. polityki gospodarczej. Delegacji miasta Karlskrona przedstawiono w gdyńskim Infobox wizję nowej dzielnicy miasta w strefie nadbrzeżnej oraz działalność Gdyńskiej Fundacji Gospodarczej i Inkubatora Przedsiębiorczości.

Delegacja regionu Blekinge spotkała się w siedzibie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku (PKM) z Ryszardem Świlskim, prezesem Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk (SPR KTBA) i Członkiem Zarządu Województwa, i Grzegorzem Mocarskim – prezesem PKM. Wizyta wynikała z faktu, iż PKM posiada status projektu do realizacji Planu Pracy Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk o potencjale projektu flagowego. Podczas spotkania główną tematyką rozmów był transport publiczny. Świlski zaprezentował PKM jako kluczowy projekt rozwojowy samorządu regionu. Podkreślił, iż Pomorze jest jedynym regionem w Polsce, w którym samorząd wybudował nową linię kolejową, co dotychczas leżało w gestii państwa.
 
Delegacja szwedzka uczestniczyła następnie w podpisaniu Porozumienia o utworzeniu platformy współpracy pomiędzy SMAB, SPR KTBA i Stowarzyszeniem Baltic Link. Jednocześnie, partnerzy Porozumienia Samorządowego Korytarza Bałtyk-Adriatyk: SMAB, SPR KTBA, Związek Miast Nadwiślańskich, Związek Miast i Gmin Morskich i Stowarzyszenie Samorządowe Autostrady A1 zdecydowały o podpisaniu i wystosowaniu do premiera Rządu RP petycji o uznanie Korytarza Bałtyk-Adriatyk jako „Wielkiego Projektu dla Polski”.

W gdyńskim etapie wizyty, który organizowany był w siedzibie Muzeum Emigracji (Dworca Morskiego) uczestniczyło 93 przedstawicieli ponad 30 instytucji i organizacji, w tym trzech ministerstw (Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Infrastruktury, Inwestycji i Rozwoju), czterech samorządów wojewódzkich (pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, zachodniopomorskiego i wielkopolskiego), stowarzyszeń samorządowych i biznesowych, prezydenci i prezesi portów morskich Gdyni i Gdańska, wyższych uczelni Trójmiasta, operatorów infrastruktury.

W spotkaniu z K. Bodewigiem i B. Simpsonem uczestniczyło też 12 przedstawicieli szwedzkich miast i regionów. Liczną grupę uczestników stanowili dziennikarze.

W trakcie konferencji, poprzedzonej konferencją prasową, odczytano list Marka Gróbarczyka, Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej RP, do uczestników konferencji. Udostępniono też list europarlametarzysty Kosmy Złotowskiego i posła RP Łukasza Szrajbera. Kierownik projektu TENTacle – Wiktor Szydarowski, zaprezentował założenia projektu. Unijni koordynatorzy przedstawili założenia planów na rzecz rozwoju Korytarza Bałtyk-Adriatyk i autostrad morskich. Swoje wystąpienia mieli także przedstawiciele ministerstw RP: Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Inwestycji i Rozwoju oraz Infrastruktury. Były także wystąpienia w imieniu Portu Gdyńskiego, PKP S.A., Stena Line S.A., biura Kolejowego Korytarza Towarowego Bałtyk-Adriatyk (nr 5) oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Studia przypadku zaprezentowali przedstawiciele Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego (prezentacja na temat platformy multimodalnej w Solcu Kujawskim oraz przedstawiciel Biura Projektów Budownictwa Komunalnego (prezentacja o połączeniach pierwszej/ostatniej mili z/do portu Gdynia).
 
Uczestnicy konferencji w Muzum Emigracji w Gdyni spotkali się na wspólnej kolacji na pokładzie promu podczas podróży morskiej do Karlskrony.

W drugim dniu wizyty odbyła się z kolei konferencja w Muzeum Marynarki Wojennej w Karlskronie, w której brali udział, oprócz uczestników konferencji w Gdyni – przedstawiciele szwedzkiego Ministerstwa Przedsiębiorczości i Innowacji oraz Szwedzkiej Administracji Transportu – ogółem 45 osób.

W trakcie konferencji przedstawiciele współorganizatorów wizyty studyjnej wyrazili intencję wspólnego występowania do ministerstw obu państw przez porty morskie (Gdynia i Karlskrona), miasta (Gdynia i Karlskrona) oraz regiony (Pomorski i Blekinge), w celu załatwienia wspólnych interesów służących idei wydłużenia Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk do Szwecji.
 
Po konferencji polsko-szwedzka delegacja wraz z unijnymi koordynatorami wizytowała terminal intermodalny w Alveście zbudowany w ramach projektu unijnego Baltic Link – Autostrada Morska Gdynia-Karlskrona, który może połączyć korytarze: Bałtyk-Adriatyk i Skandynawia-Morze Śródziemne.

W Alveście nastąpiło zakończenie podróży studyjnej.

Wizyta została objęta patronatem medialnym dwutygodnika menedżerów transportu, handlu i przemysłu morskiego – „Namiary na Morze i Handel”.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32908,00 $ tona 0,27% 10 cze
 Cynk 2965,00 $ tona -1,03% 10 cze
 Aluminium 2470,00 $ tona 0,45% 10 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.