W zeszły piątek do nowo zbudowanego stanowiska T1 w Bazie Paliw Płynnych w Porcie Gdańsk zawinął pierwszy tankowiec. Najnowsza inwestycja spółki Naftoport sfinalizowana została już w grudniu 2014 roku, jednak dopiero niedawno zakończono skomplikowane odbiory techniczne inwestycji.
Budowa stanowiska warta blisko 40 milionów złotych to przedsięwzięcie, które zrealizowane zostało m.in. z myślą o powstającym nieopodal Terminalu Naftowym PERN, choć nie tylko. Stanowisko T1 zaprojektowane zostało dla przeładunku produktów naftowych (paliw) transportowanych statkami o wyporności do 50 000 DWT, co odciąży dotychczasowo eksploatowane stanowiska P, R i T od obsługi tych jednostek. Zwiększając tym samym zdolności operacyjne tych stanowisk w zakresie obsługi dużych zbiornikowców z ropą naftową. Jest to szczególnie ważne, gdyż występujący w okresie ostatnich kliku lat wzrost obrotów produktów naftowych widoczny jest również w obecnym roku.
W tym okresie w Porcie Gdańsk przeładowano łącznie ponad 5,5 miliona ton ropy naftowej i produktów, z czego większość stanowiły właśnie przeładunki zrealizowane w Terminalu Naftoportu. To o ponad 13 proc. lepszy wynik w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
Już za kilka miesięcy do eksploatacji oddany zostanie także Terminal Naftowy PERN, który połączony będzie z Terminalem Naftoportu systemem rurociągowym, a co za tym idzie spodziewać się można dodatkowych zawinięć statków do Portu Gdańsk. - Jeśli wziąć do tego pod uwagę szacunki analityków rynkowych, którzy w kolejnych latach przewidują wzrost udziału importu ropy drogą morską, w/w inwestycja wydaje się bardzo dobrym posunięciem, które uelastyczni możliwości obsługi statków z ropą naftową i paliwami w Porcie Gdańsk - porcie, który dla przypomnienia ma blisko 90-procentowy udział w morskiej obsłudze paliw w naszym kraju - przekonuje Monika Wszeborowska, dyrektor biura marketingu w gdańskim porcie.
Inwestycja spółki Naftoport wpisuje się w założenia uwzględnione w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027", w której dużo miejsca poświęcono m.in. zwiększaniu roli Portu Gdańsk jako ważnego bałtyckiego hubu do obsługi ładunków skonteneryzowanych oraz masowych płynnych.
Speed – rekordowy rok mimo utraconych możliwości
Damen: autonomiczna żegluga ≠ bezzałogowe statki
Największe kontenerowce świata - przegląd
Stena Bulk, czyli dlaczego gaz LNG powinien zawsze podróżować pierwszą klasą
Inwestycja na terminalu promowym w Świnoujściu zmienia go z każdym dniem [wideo]
Świnoujście. Terminal kontenerowy sercem uniwersalnego hubu
Ropa brent | 54,94 $ | baryłka | 0,18% | 07:54 |
Cyna | 21298,00 $ | tona | -0,56% | 14 sty |
Cynk | 2716,00 $ | tona | -1,27% | 14 sty |
Aluminium | 2010,00 $ | tona | 0,05% | 14 sty |
Pallad | 2390,50 $ | uncja | -0,02% | 07:54 |
Platyna | 1093,75 $ | uncja | 1,40% | 07:54 |
Srebro | 25,13 $ | uncja | 1,25% | 07:54 |
Złoto | 1837,75 $ | uncja | 0,54% | 07:54 |