W przyszłym tygodniu może dojść do spadku stawek frachtowych masowców z powodu katastrofy w kopalni żelaza Samarco w Brazylii. Wciąż ciężko określić także, jak duże zapotrzebowanie na towary suche będzie w Chinach.
Już teraz stawki za czarter masowów z Brazylii do Chin są na najniższym poziomie od grudnia 2008 roku.
- Obawiam się, że w przyszłości może być jeszcze gorzej – zapowiada Ralph Leszczynski, jeden z brokerów w Singapurze. - Popyt na żelazo w Chinach jest obecnie bardzo niski – dodaje.
Sytuacja pogorsza sie również z powodu katastrofy w kopali żelaza Samarco, do której doszło 5 listopada. Zapory podtrzymujące odpady zawaliły się, zabijając 11 ludzi. Zmniejszyło to także eksport żelaza w Brazylii.
- W grudniu można się spodziewać, że przez katastrofę eksport żelaza zmniejszy się o 3,5 mln ton. Statki, które miały przewieźć te surowce zostały ponownie odstawione do portów, gdzie generują głównie straty. To ciężki moment dla rynku masowców capesize – stwierdził Leszczynski.
Rynek przewozów masowych zmaga się z dużym kryzysem w tym roku. Spadek popytu na żelazo i węgiel sprawia, że zarobki właścicieli największych jednostek ledwie pokrywają koszty operacyjne, a stawki frachtowe są najniższe od dekad.
- Dużym wyzwaniem będzie w szczególności pierwsza połowa 2016 roku, gdyż w tym okresie pojawi się dużo nowych jednostek – stwierdził Christos Begleris, dyrektor finansowy Star Bulk podczas konferencji.
Z kolei Jens Ismar, prezes globalnego armatora Western Bulk, stwierdził, że „rok 2016 będzię bardzo ciężki”. - Potrzeba czasu, aby rynek doszedł do równowagi – stwierdził.
- Niepewna sytuacja w Chinach nie może być lekceważona. Obserwujemy tam poważną transformację – stwierdził Herman Billung, prezes armatora Golden Ocean. - Moim zdaniem jednak główną przyczyną kryzysu jest nadpodaż jednostek, niższy popyt ma mniejsze znaczenie – stwierdził.
W tym roku mamy już za sobą pierwsze upadki firm z tego sektora – we wrześniu armator Chuo Kisen Kaisha zwrócił się do rządu japońskiego o ochronę od wierzycieli, z kolei Global Maritime Investment Cyprus Ltd ogłosił bankructwo.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie