• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Stawki masowców bliskie kolejnego załamania

19.11.2015 09:51 Źródło: własne
Stawki masowców bliskie kolejnego załamania - GospodarkaMorska.pl

W przyszłym tygodniu może dojść do spadku stawek frachtowych masowców z powodu katastrofy w kopalni żelaza Samarco w Brazylii. Wciąż ciężko określić także, jak duże zapotrzebowanie na towary suche będzie w Chinach.

Już teraz stawki za czarter masowów z Brazylii do Chin są na najniższym poziomie od grudnia 2008 roku.

- Obawiam się, że w przyszłości może być jeszcze gorzej – zapowiada Ralph Leszczynski, jeden z brokerów w Singapurze. - Popyt na żelazo w Chinach jest obecnie bardzo niski – dodaje.

Sytuacja pogorsza sie również z powodu katastrofy w kopali żelaza Samarco, do której doszło 5 listopada. Zapory podtrzymujące odpady zawaliły się, zabijając 11 ludzi. Zmniejszyło to także eksport żelaza w Brazylii.

- W grudniu można się spodziewać, że przez katastrofę eksport żelaza zmniejszy się o 3,5 mln ton. Statki, które miały przewieźć te surowce zostały ponownie odstawione do portów, gdzie generują głównie straty. To ciężki moment dla rynku masowców capesize – stwierdził Leszczynski.

Rynek przewozów masowych zmaga się z dużym kryzysem w tym roku. Spadek popytu na żelazo i węgiel sprawia, że zarobki właścicieli największych jednostek ledwie pokrywają koszty operacyjne, a stawki frachtowe są najniższe od dekad.

- Dużym wyzwaniem będzie w szczególności pierwsza połowa 2016 roku, gdyż w tym okresie pojawi się dużo nowych jednostek – stwierdził Christos Begleris, dyrektor finansowy Star Bulk podczas konferencji.

Z kolei Jens Ismar, prezes globalnego armatora Western Bulk, stwierdził, że „rok 2016 będzię bardzo ciężki”. - Potrzeba czasu, aby rynek doszedł do równowagi – stwierdził.
 
- Niepewna sytuacja w Chinach nie może być lekceważona. Obserwujemy tam poważną transformację – stwierdził Herman Billung, prezes armatora Golden Ocean. - Moim zdaniem jednak główną przyczyną kryzysu jest nadpodaż jednostek, niższy popyt ma mniejsze znaczenie – stwierdził.
 
W tym roku mamy już za sobą pierwsze upadki firm z tego sektora – we wrześniu armator Chuo Kisen Kaisha zwrócił się do rządu japońskiego o ochronę od wierzycieli, z kolei Global Maritime Investment Cyprus Ltd ogłosił bankructwo.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38925,00 $ tona 2,81% 15 paź
 Cynk 3794,00 $ tona 6,84% 15 paź
 Aluminium 3162,00 $ tona 0,35% 15 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.