• <
PZT_1100x200_gif_2020

Statki bezzałogowe mogą zacząć pływać po 2030 r. (foto, wideo)

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Statki bezzałogowe mogą zacząć pływać po 2030 r. (foto, wideo)
Statki bezzałogowe mogą zacząć pływać po 2030 r. (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

pc

17.01.2019 Źródło: własne

Szacujemy, że takie prawdziwe statki autonomiczne kursujące między kontynentami miałyby szanse pojawić się po 2030 r. – ocenia w rozmowie z portalem GospdoarkaMorska.pl Andrzej Ujda z Rolls-Royce. Dodał, że jednostki autonomiczne to już dzisiaj rzeczywistość. O trendach światowych i stanie zaawansowania prac nad tego typu statkami rozmawiali we wtorek uczestnicy panelu Deloitte poświęconego jednostkom autonomicznym.

– Historyczny moment miał miejsce 3 grudnia ubiegłego roku, kiedy to nasze pierwsze urządzenia na bazie statku już wcześniej zwodowanego kilkunastoletniego Falco wykonały dziewiczy rejs w okolicach Turku. Cała próba skończyła się ogromnym sukcesem – mówi Andrzej Ujda z Rolls-Royce.

Dwustronny prom samochodowy Falco operatora promowego Finferries podczas testów autonomicznego systemu wykorzystał technologię Rolls-Royce Ship Intelligence (jest to technika wykrywająca przeszkody i unikająca kolizji dzięki specjalnym czujnikom i sztucznej inteligencji) do samodzielnej nawigacji w czasie podróży między Parainen a Nauvo. Rejs powrotny przeprowadzono pod kontrolą pilota. Zaprezentowano również automatyczne cumowanie, które odbyło się bez jakiejkolwiek ingerencji członków załogi.

Jak poinformował Wojciech Kozyro z Polskiego Rejestru Statków, w Międzynarodowej Organizacji Morskiej trwają intensywne prace nad umożliwieniem funkcjonowania statków autonomicznych.

– Będzie to następowało w czterech krokach, czyli statki, które mają sposób zaawansowania technologicznego znacznie bardziej daleko idący niż tradycyjne jednostki, to taki pierwszy podstawowy poziom. Kolejne wiązać się już będą z ograniczeniem ilości załogi i kierowaniem tymi statkami – mówi Wojciech Kozyro z Polskiego Rejestru Statków.

Dodał, że drugi i trzeci poziom będą dotyczyły kierowania statkami z lądu, ostatni natomiast związany już będzie ze statkami w pełni autonomicznymi. Zakłada się, że takie mogą rozpocząć żeglugę do 2035 r.

Obecny podczas spotkania Jerzy Czuczman, prezes Towarzystwa Okrętowców Polskich KORAB, zwrócił uwagę, że żegluga autonomiczna to proces nieunikniony.

– W tej chwili jest taka sytuacja, w której szukamy swojej niszy. Może właśnie elementy do jednostek autonomicznych? Tak jak tutaj powiedziałem, to jest zbyt trudny i kapitałochłonny temat, żeby podjąć jednostki autonomiczne w Polsce w całości w tej chwili, ale możemy elementy do tych jednostek na pewno zrobić. Warto rozmawiać z ekspertami. Tutaj profesor z Politechniki Gdańskiej bardzo ładnie powiedział, że polski potencjał intelektualny pozwala na tworzenie algorytmów. Jesteśmy silni w algorytmach. Jednostki autonomiczne nie mogą pływać bez algorytmów. Może to jest właśnie nasza specjalność – zastanawia się Jerzy Czuczman, prezes Towarzystwa Okrętowców Polskich KORAB.

Uczestnicy wtorkowego panelu rozmawiali także o stanie prac nad statkami autonomicznymi w Polsce i planach na najbliższe lata, trendach światowych oraz ograniczeniach, takich jak: bezpieczeństwo, stan prawny czy żegluga statków bezzałogowych wśród załogowych.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31251,00 $ tona -6,49% 13 maj
 Cynk 2891,00 $ tona -3,12% 13 maj
 Aluminium 2422,00 $ tona -2,10% 13 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.