• <
PZT_1100x200_gif_2020

Ruszyły prace nad technologią autonomicznych statków

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Ruszyły prace nad technologią autonomicznych statków
Ruszyły prace nad technologią autonomicznych statków - GospodarkaMorska.pl

jk

06.06.2017 Źródło: własne

1 czerwca rozpoczął się projekt "Badania aplikacyjne w obszarze technologii nawigacji, sterowania, komunikacji i wymiany danych pomiędzy autonomicznym statkiem pływającym i statkiem powietrznym". Będzie on realizowany przez 36 miesięcy. Rezultaty projektu będą realizowane w innowacyjnej, autonomicznej technologii statków.

Celem projektu jest realizacja badań przemysłowych oraz rozwojowych, których efekty zostaną zastosowane w technologii autonomicznego statku morskiego. Głównym elementem technologii jest system innowacyjnej nawigacji morskiej wykorzystujący, oprócz urządzeń nawigacyjnych zainstalowanych na statku, dane z obserwacji wizyjnej prowadzonej przez bezzałogowy statek powietrzny.

Technologia AVAL

• Technologia Bezzałogowych Statków Morskich (BSM). Sercem BSM jest komponent przeciwdziałający zderzeniom i system komunikacji z Bezzałogowym Statkiem Powietrznym(BSP).
• Technologia BSP jest wsparciem dla systemu nawigacji morskiej w sytuacjach kolizyjnych. BSP jest wyposażony w kamerę i czujniki do rejestrowania i przesyłania danych wideo i hydrometeorologi do BSP.
• Technologia Przetwarzania Obrazu (TPO). Kluczowym elementem TPO jest algorytm wykrywania i rozpoznawania obiektów niebezpieczeństwa na morzu (na przykład łodzi ratowniczych, gór lodowych, wielorybów itp.) w obrazach zarejestrowanych aparatem BSP.

Pomysłodawcą projektu jest  dr inż. kpt ż.w. Piotr Wołejsza – prezes Sup4NAV. Rolę kierownika projektu pełni dr Jolanta Koszelew w Wydziału Informatyki.

Projekt jest realizowany przez multidyscyplinarne konsorcjum naukowo-przemysłowe w składzie: lider konsorcjum – Politechnika Białostocka (Wydział Mechaniczny oraz Wydział Informatyki), Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska w Iławie oraz firmy akademickie: Sup4NAV sp. z o.o. i UpLogic sp. z o. o. spin-off Politechniki Białostockiej.

Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska w Iławie jest wspólnym przedsięwzięciem Szkoły Morskiej w Gdyni, Politechniki Gdańskiej oraz Miasta Ilawa. Dwa podstawowe obszary działalności fundacji to: prowadzenie szkoleń w zakresie obsługi statku oraz badań nad manewrowaniem statku.

Dodajmy, że Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska posiada nowoczesny obiekt przystosowany do prowadzenia szkoleń. Od 1980 w Iławie zostało przeszkolonych ponad 5000 mistrzów i pilotów okrętowych z 40 krajów. Z powodzeniem realizowanych jest tu również wiele eksperymentalnych i teoretycznych programów badawczych obejmujących różne problemy dotyczące manewrowości (w tym efektów ludzkich, portu i dróg wodnych).

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 28267,00 $ tona 1,68% 16 kwi
 Cynk 2853,00 $ tona 1,57% 16 kwi
 Aluminium 2308,00 $ tona -0,86% 16 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.