jk
1 czerwca rozpoczął się projekt "Badania aplikacyjne w obszarze technologii nawigacji, sterowania, komunikacji i wymiany danych pomiędzy autonomicznym statkiem pływającym i statkiem powietrznym". Będzie on realizowany przez 36 miesięcy. Rezultaty projektu będą realizowane w innowacyjnej, autonomicznej technologii statków.
Celem projektu jest realizacja badań przemysłowych oraz rozwojowych, których efekty zostaną zastosowane w technologii autonomicznego statku morskiego. Głównym elementem technologii jest system innowacyjnej nawigacji morskiej wykorzystujący, oprócz urządzeń nawigacyjnych zainstalowanych na statku, dane z obserwacji wizyjnej prowadzonej przez bezzałogowy statek powietrzny.
Technologia AVAL
• Technologia Bezzałogowych Statków Morskich (BSM). Sercem BSM jest komponent przeciwdziałający zderzeniom i system komunikacji z Bezzałogowym Statkiem Powietrznym(BSP).
• Technologia BSP jest wsparciem dla systemu nawigacji morskiej w sytuacjach kolizyjnych. BSP jest wyposażony w kamerę i czujniki do rejestrowania i przesyłania danych wideo i hydrometeorologi do BSP.
• Technologia Przetwarzania Obrazu (TPO). Kluczowym elementem TPO jest algorytm wykrywania i rozpoznawania obiektów niebezpieczeństwa na morzu (na przykład łodzi ratowniczych, gór lodowych, wielorybów itp.) w obrazach zarejestrowanych aparatem BSP.
Pomysłodawcą projektu jest dr inż. kpt ż.w. Piotr Wołejsza – prezes Sup4NAV. Rolę kierownika projektu pełni dr Jolanta Koszelew w Wydziału Informatyki.
Projekt jest realizowany przez multidyscyplinarne konsorcjum naukowo-przemysłowe w składzie: lider konsorcjum – Politechnika Białostocka (Wydział Mechaniczny oraz Wydział Informatyki), Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska w Iławie oraz firmy akademickie: Sup4NAV sp. z o.o. i UpLogic sp. z o. o. spin-off Politechniki Białostockiej.
Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska w Iławie jest wspólnym przedsięwzięciem Szkoły Morskiej w Gdyni, Politechniki Gdańskiej oraz Miasta Ilawa. Dwa podstawowe obszary działalności fundacji to: prowadzenie szkoleń w zakresie obsługi statku oraz badań nad manewrowaniem statku.
Dodajmy, że Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska posiada nowoczesny obiekt przystosowany do prowadzenia szkoleń. Od 1980 w Iławie zostało przeszkolonych ponad 5000 mistrzów i pilotów okrętowych z 40 krajów. Z powodzeniem realizowanych jest tu również wiele eksperymentalnych i teoretycznych programów badawczych obejmujących różne problemy dotyczące manewrowości (w tym efektów ludzkich, portu i dróg wodnych).
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?