jk
Yamal LNG, należący do spółki Novatek, będzie mieć wydajność 16,5 mln metrycznych ton rocznie. Udziałowcami wartego 27 mld dolarów projektu są: Novatek (operator, 50,1 % udziałów), chiński CNPC i francuski Total (po 20 % udziałów) oraz Chiński Fundusz Jedwabnego Szlaku (9,9 % udziałów).
Na załadunek czeka już w porcie Sabetta tankowiec Christophe de Margerie, ma się on odbyć 8 grudnia. Przypomnijmy, że jednostka jest pierwszym na świecie gazowcem-lodołamaczem. Statek mierzy ma 299 m długości, 50 m szerokości. Jego nośność to 96 777 t. Jednostkę należącą do Sovcomflot z Rosji zaprojektowała i zbudowała południowokoreańska stocznia DSME (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering).
Statek wyposażony jest w urządzenia umożliwiające mu łamanie lodu o grubości do 2,1 m. Jak poinformował armator, gazowiec-lodołamacz bardzo dobrze przeszedł próby morskie na Morzu Łaptiewów i Morzu Katarskim. Zamontowane urządzenia pozwoliły mu na łamanie 1,5- metrowego lodu z prędkością 7,2 w. do przodu i 2,5 w. do tyłu. Łącznie ma powstać 15 statków tej klasy. Koszt ich budowy to 5 mld dolarów.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej