JK
Dziś (07.01) rozpoczynają się testy przesyłu gazu z terminala LNG w Świnoujściu do krajowego systemu przesyłowego. Już w czerwcu ruszą komercyjne dostawy skroplonego gazu.
Gazoport w Świnoujściu jest kluczowy dla rozwoju rynku gazu w Polsce - powiedział na łamach agencji IAR ekspert Instytutu Jagiellońskiego Wojciech Jakóbik. - Pozwala nam sprowadzić surowiec z każdego miejsca na ziemi, a także poszerzyć dostęp do nowych ofert, a rynek LNG rozwija się bardzo szybko – stwierdził Wojciech Jakóbik. Ekspert powiedział ponadto, że surowiec ten będzie można sprowadzać na przykład ze Stanów Zjednoczonych, z regionu Bliskiego Wschodu, a także z innych kierunków w niższej cenie. To sprawi, że będziemy mieli większy wybór. To powinno przełożyć się na bardziej atrakcyjną cenę, ale aby tak się stało gazoport musi działać efektywnie. Teraz obsługuje on jedną umowę gazową z Katarem.
Terminal LNG w Świnoujściu został zaprojektowany do odbioru, regazyfikacji i dostarczania nawet 5 mld m sześc. gazu rocznie do polskiej sieci przesyłowej. Na terminal składa się nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z cumą, które umożliwia rozładowanie metanowców o ładowności od 120 tys. m sześc. LNG (w przypadku statków konwencjonalnych) do 217 tys. m sześc. (w przypadku statków typu Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki gazu (każdy o pojemności 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji oraz rurociąg o długości 85 km łączący terminal z polską siecią gazu. Terminal LNG w Świnoujściu jest jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej.
Przypomnijmy, że statek z pierwszym transportem skroplonego gazu ziemnego przypłynął 11 grudnia ubiegłego roku do terminalu LNG w Świnoujściu. Dostawcą surowca był Qatargas Operating Company Limited.
Projekt jest obecnie w fazie uruchamiania do operacji komercyjnych, które rozpoczną się w drugim kwartale 2016 r. PGNiG będzie odbierało dostawy gazu LNG w oparciu o 20-letni kontrakt, zgodnie z którym Qatargas dostarczy 1 mln ton LNG rocznie do terminalu w Świnoujściu.
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Kanał Dębicki i inne projekty inwestycyjne zapewnią Portowi Szczecin nowe możliwości działania
Kongres Polskie Porty 2030. Terminalom nie brakuje wyzwań
Nie powstanie trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta. Ministerstwo ma inną koncepcję
Aktywna Plaża z Portem Gdynia, czyli święto siatkówki plażowej za nami
190 tys. zł na zakup drona podwodnego dla Portu Gdańsk