JK
Dziś (07.01) rozpoczynają się testy przesyłu gazu z terminala LNG w Świnoujściu do krajowego systemu przesyłowego. Już w czerwcu ruszą komercyjne dostawy skroplonego gazu.
Gazoport w Świnoujściu jest kluczowy dla rozwoju rynku gazu w Polsce - powiedział na łamach agencji IAR ekspert Instytutu Jagiellońskiego Wojciech Jakóbik. - Pozwala nam sprowadzić surowiec z każdego miejsca na ziemi, a także poszerzyć dostęp do nowych ofert, a rynek LNG rozwija się bardzo szybko – stwierdził Wojciech Jakóbik. Ekspert powiedział ponadto, że surowiec ten będzie można sprowadzać na przykład ze Stanów Zjednoczonych, z regionu Bliskiego Wschodu, a także z innych kierunków w niższej cenie. To sprawi, że będziemy mieli większy wybór. To powinno przełożyć się na bardziej atrakcyjną cenę, ale aby tak się stało gazoport musi działać efektywnie. Teraz obsługuje on jedną umowę gazową z Katarem.
Terminal LNG w Świnoujściu został zaprojektowany do odbioru, regazyfikacji i dostarczania nawet 5 mld m sześc. gazu rocznie do polskiej sieci przesyłowej. Na terminal składa się nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z cumą, które umożliwia rozładowanie metanowców o ładowności od 120 tys. m sześc. LNG (w przypadku statków konwencjonalnych) do 217 tys. m sześc. (w przypadku statków typu Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki gazu (każdy o pojemności 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji oraz rurociąg o długości 85 km łączący terminal z polską siecią gazu. Terminal LNG w Świnoujściu jest jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej.
Przypomnijmy, że statek z pierwszym transportem skroplonego gazu ziemnego przypłynął 11 grudnia ubiegłego roku do terminalu LNG w Świnoujściu. Dostawcą surowca był Qatargas Operating Company Limited.
Projekt jest obecnie w fazie uruchamiania do operacji komercyjnych, które rozpoczną się w drugim kwartale 2016 r. PGNiG będzie odbierało dostawy gazu LNG w oparciu o 20-letni kontrakt, zgodnie z którym Qatargas dostarczy 1 mln ton LNG rocznie do terminalu w Świnoujściu.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny