JK
Jeden z najnowszych i największych kontenerowców w świata, Al Muraykh, należący do United Arab Shipping Company (UASC) pobił rekord ładowności. Na jego pokładzie znajduje się 18 601 kontenerów 20-stopowych. Kontenerowiec wypłynął z Portu Klang w Malezji i udaje się do największego portu w Wielkiej Brytanii, Felixstowe.
Al Muraykh należy do statków klasy ULCS, które wykorzystują zaawansowaną technologię w celu zmniejszenia emisji CO2 o 60% na jeden kontener (TEU) w porównaniu z trzy lata starszymi kontenerowcami o pojemności 13 500 TEU. Al Muraykh jest zasilany zarówno skroplonym gazem ziemnym (LNG), jak i też konwencjonalnym olejem opałowym. Jako pierwszy na świecie otrzymał certyfikat zgodności Det Norske Veritas z najnowszymi przepisami dotyczącymi napędzania statków LNG.
15. co do wielkości linia żeglugowa UASC z flotą 56 statków, co stanowi ogólną pojemność 482,617 TEU armatora, rozpoczęła ambitny program rozbudowy, który obejmuje dostawę 4 x 18 800 i 6 x 15 000 TEU wielkości statków, które powiększą ładowność armatora o kolejne 170 000 TEU, tym samym zdolność przewozowa UASC wzrośnie o 35%.
Co ważne, tylko kilka europejskich terminali może przyjmować i obsługiwać tak olbrzymie jednostki. Wymaga to posiadania m.in. nabrzeża o długości 1200 metrów, basenu o głębokości 17,5 m oraz siedmiu dźwigów. Potrzebna jest też baza do tankowania LNG. W Polsce więc na przyjęcie takiej jednostki przyjdzie nam sporo poczekać. Terminal DCT w Gdańsku, który uważany jest za największy w kraju, posiada nabrzeże o zaledwie 650 m długości i basen o maksymalnej głębokości 16,5 m.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego