Paweł Kuś
Przeważnie armatorzy masowców złomują jednostki, które mają powyżej 18 lat. W Chinach zauważono jednak coraz częstsze przypadki złomowania bardzo młodych statków – wynika z raportu BIMCO (Baltic and International Maritime Council).
19 z 28 statków wybudowanych w tym kraju między rokiem 1998 i 1999 zostało już zezłomowanych w ciągu trzech ostatnich lat. To efekt chińskich dotacji dla armatorów, które mają zachęcić do pozbywania się nadmiaru jednostek. Program rozpoczął się w 2013 roku, ale już w obecnym został wydłużony o kolejne dwa lata.
- Ten program w swej naturze zaburza równowagę rynkową i prowadzi do sztucznego napędzenia popytu na budowę nowych statków, ale w obecnej sytuacji rynkowej walnie przyczynia się do odrodzenia się równowagi rynku – czytamy w raporcie BIMCO.
- Wszyscy armatorzy w ostatnich latach licznie złomowali masowce wybudowane między 1995 i 1997 tokiem. Tylko w Chinach zauważyliśmy pozbywanie się statków o wieku 15-17 lat. To wyraźny efekt rządowych dotacji. Podobną sytuacją zaobserwujemy z pewnością w dwóch przyszłych latach – przewiduje Peter Sand, główny analityk BIMCO.
Między 1995 a 1997 rokiem zbudowane statki o łącznej nośności 51,5 mln ton. W ostatnich trzech ta liczba dzięki złomowaniu pomniejszyła się o 36 proc. To jednak wciąż mało w porównaniu do złomowania statków wybudowanych w latach 80. BIMCO wyliczyło, że aż dwie trzecie z nich w 2012 roku było już zezłomowanych, a przez kolejne dwa lata te jednostki w ogóle znikną z rynku.
- Trwający od paru lat kryzys na rynku widać wyraźnie po tym jak zmienia się średni wiek statku. W 2013 roku wynosił n 28,2 lat, rok później 27,3 lat, a obecny rok zostanie zamknięty ze średnią 25,3 lat – czytamy w raporcie BIMCO.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych