pc
Porozumienie Neste i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB). W 2017 r. dla promu Wawel pływającego na trasie Gdańsk-Nynäshamn będzie dostarczane niskosiarkowe paliwo okrętowe. Do tej pory jego dostawcą dla promów PŻB, działających pod znakiem handlowym Polferries, był Ship-Service z Grupy Orlen.
Wybór niskosiarkowego paliwa związany był z rosnącymi wymaganiami środowiskowymi. Po wprowadzeniu nowych przepisów, armatorzy zostali zmuszeni do wyboru rozwiązań zapewniających obniżoną emisję tlenków siarki. Można to zrobić m.in. poprzez budowę nowych statków z napędem LNG lub instalacje systemu paliwowego LNG na istniejących jednostkach – wiąże się to z wymianą lub modyfikacją silnika głównego. Kolejny sposób to instalacja systemów odsiarczania spalin (tzw. scrubberów) na statkach z silnikami na „tradycyjne paliwo”. Ostatnie rozwiązanie to wykorzystanie specjalnych paliw niskosiarkowych. Okazało się ono najbardziej popularne, ponieważ wymaga najmniejszych inwestycji. Zdecydowała się na nie także PŻB.
Dodatkowym czynnikiem przemawiającym za zastosowaniem niskosiarkowych paliw we flocie PŻB jest wiek jednostek. Czas ich eksploatacji powoli dobiega końca i instalacja na nich np. scrubberów byłaby nieopłacalna.
Jak powiedział prezes Polferries Piotr Redmerski, o wyborze paliw Neste zadecydowały głównie wysoka jakość oraz niska zawartość siarki w oferowanych przez firmę produktach. Obecnie dysponuje ona dwoma rodzajami niskosiarkowych paliw okrętowych: Neste MDO DMB oraz Neste RMB, z zawartością siarki poniżej 0,1 %.
Zgodnie z obecnymi przepisami, UE oraz poszczególne kraje wymagają niskiej emisji związków siarki od statków operujących w rejonie Bałtyku i Morza Północnego (Sulphur Emission Control Area – SECA).
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej