pc
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wydała decyzję środowiskową dla 71-km odcinka Czyżew-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica - podała RDOŚ na swojej stronie internetowej.
Wydana w ostatnich dniach decyzja oznacza, że inwestor - PKP PLK - przed rozpoczęciem budowy musi jeszcze uzyskać decyzję o lokalizacji linii kolejowej i pozwolenie na budowę. Rail Baltica to największa i najważniejsza inwestycja kolejowa w Podlaskiem.
Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK poinformował w środę PAP, że decyzję lokalizacyjną inwestor chce uzyskać na koniec 2018 r., a pozwolenie na budowę w drugim kwartale 2019 r. "Przed uzyskaniem pozwoleń na budowę konieczne jest również pozyskanie pozwoleń wodnoprawnych" - dodał.
Wniosek o decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej i wniosek o pozwolenie na budowę będą składane do wojewody podlaskiego, który będzie wydawał te decyzje.
Z danych Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku wynika, że Rail Baltica na odcinku Czyżew-Białystok będzie prowadzona na zamkniętych terenach kolejowych w dziewięciu gminach na terenie województwa podlaskiego. To gminy: Czyżew, Szepietowo, Nowe Piekuty, Sokoły, Poświętne, Łapy, Turośń Kościelna, Choroszcz i Białystok.
Jak wcześniej podawały PKP PLK, na trasie Czyżew-Białystok mają powstać dwa wiadukty kolejowe, trzy nowe dwupoziomowe skrzyżowania tras drogowych i kolejowych, cztery przejścia pod torami. Plan obejmuje także remonty 14 przystanków i stacji kolejowych.
Po modernizacji Rail Baltica, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z maksymalną prędkością 160 km/h., towarowe do 120 km /h.
Jakubowski powtórzył, że przetarg na budowę odcinka Czyżew-Białystok będzie ogłoszony we wrześniu 2018 r. Będzie obejmował także zakup szyn kolejowych na tę inwestycję. Do osobnego przetargu na dostawę szyn nie zgłosiła się bowiem żadna firma, w maju był unieważniony.
Rail Baltica to kluczowa inwestycja kolejowa w Podlaskiem, element transeuropejskiego korytarza transportowego. Prowadzi z Berlina, przez Warszawę, do Helsinek. W Polsce ma być zmodernizowanych 341 km tej trasy: Warszawa-Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.
Jak podawało wcześniej PKP PLK, cały projekt Czyżew – Białystok ma kosztować ok. 1,6 mld zł. Inwestycja - podobnie jak inne odcinki Rail Baltica - jest dofinansowana z UE z programu CEF (Connecting Europe Facility - Łącząc Europę).
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął