PMK
Pierwsza dostawa gazu LNG z rosyjskiego terminalu Jamał LNG ma zostać wysłana 8 grudnia, za pomocą nowoczesnego tankowca – Christophe de Margerie.
Załadunek odbędzie w pobliskim porcie, zaledwie parę dni po rozpoczęciu produkcji LNG w tym obiekcie. Terminal ma być zdolny do przeładunku 5,5 mln ton tego surowca rocznie.
Christophe de Margerie to pierwszy na świecie gazowiec-lodołamacz. Został stworzony specjalnie na potrzeby terminalu Jamał. Jednostka ma 299 m długości, 50 m szerokości oraz 13 m maksymalnego zanurzenia. Jego nośność to 96 777 t.
Gazowiec do transportowania gazu skroplonego powstał dla potrzeb Novatek Jamał LNG. Jednostkę należącą do Sovcomflot z Rosji zaprojektowała i zbudowała południowokoreańska stocznia DSME (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering). Statek wyposażony jest w urządzenia umożliwiające mu łamanie lodu o grubości do 2,1 m. Jak poinformował armator, gazowiec-lodołamacz bardzo dobrze przeszedł próby morskie na Morzu Łaptiewów i Morzu Katarskim. Zamontowane urządzenia pozwoliły mu na łamanie 1,5- metrowego lodu z prędkością 7,2 w. do przodu i 2,5 w. do tyłu.
Łącznie powstać ma 15 statków tej klasy. Koszt ich budowy to 5 mld dolarów. Oprócz Sovcomflotu, zainteresowani udziałem w projekcie są także CLNG, Dynagas oraz Teekay Tankers.
Spółka Novatek Jamał LNG będzie mieć wydajność 16,5 mln metrycznych ton rocznie. Udziałowcami wartego 27 mld dolarów projektu Jamał LNG są: Novatek (operator, 50,1 % udziałów), chiński CNPC i francuski Total (po 20 % udziałów) oraz Chiński Fundusz Jedwabnego Szlaku (9,9 % udziałów). Trwają także poszukiwania inwestorów do budowy drugiego terminalu Arctic LNG-2, który ma powstać nad Zatoką Obską.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny