W piątek ok. godz. 18 do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego zawitał statek MSC Asya. To największy kontenerowiec, który dotąd odwiedził gdyński port.
Pływający pod panamską banderą MSC Asya to 336-metrowa jednostka o szerokości 45,6 metrów oraz zanurzeniu na 15,5 metra. Statek rozwija prędkość do 25,2 węzłów. Wybudowany w 2009 roku w koreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries kontenerowiec może pochwalić się ładownością 9580 TEU. To dużo więcej niż poprzedni rekordzista – MSC Charleston (324 metry długości, 8100 TEU ładowności).
MSC Asya przypłynął do Gdyni z Bremerhaven z ładunkiem ponad 3 000 kontenerów (zarówno dwudziesto- jak i czterdziesto-stopowych) i pozostanie w porcie przez około dwie doby. Po tym czasie uda się w dalszy rejs do litewskiej Kłajpedy.
Z pewnością nie jest to ostatni rekord wielkości zawijających do Gdyni kontenerowców. W porcie realizowana jest bowiem inwestycja obejmująca powiększenie obrotnicy oraz pogłębienie kanału portowego do 15,5 m. W tej chwili obrotnice nr 2 i nr 3 usytuowane na wewnętrznych akwenach portu pozwalają na obracanie statków o długości do ok. 320m.
Dzięki tym inwestycjom w porcie gdyńskim będzie można przyjmować statki do 384 m długości, o zanurzeniu 15 metrów i ładowności 12 tys. TEU czyli kontenerowców obsługujących bezpośrednie połączenia oceaniczne z wiodącymi portami azjatyckimi.
Jednocześnie Bałtycki Terminal Kontenerowy prowadzi obecnie największy program inwestycyjny w swojej historii. W jego ramach przeprowadzono m.in. modernizację placów składowych, wdrożono nowoczesne narzędzia informatyczne oraz zakupiono największe w Gdyni suwnice – dwie z nich rozpoczęły pracę w styczniu tego roku, dwie kolejne dostarczone zostały w lipcu.
Podstawowe dane jednostki MSC Asya
Długość: 336 m
Szerokość: 45,6 m
Zanurzenie: 15,5 m
Wyporność: 153 tys. ton
Nośność: 115 tys. ton
Tonaż: 107,8 tys. ton
Ładowność: 9580 TEU
Zasięg: 20 tys. mil
Załoga: do 40 osób
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key