• <

Ogłoszono przetargi na obwodnicę Łomży na trasie S61 Via Baltica

pc

28.03.2017 16:41 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Ogłoszono przetargi na obwodnicę Łomży na trasie S61 Via Baltica
Ogłoszono przetargi na obwodnicę Łomży na trasie S61 Via Baltica - GospodarkaMorska.pl

Około 20 kilometrów będzie miała obwodnica Łomży (podlaskie), która stanie się elementem trasy S61 Via Baltica. We wtorek po południu w Łomży wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit poinformował o ogłoszeniu przetargów na tę inwestycję.

Chodzi o dwa zadania: budowę 7,2-kilometrowej drogi od węzła Łomża Południe do węzła Łomża Zachód (wraz z budową łącznika – ok. 9 km drogi krajowej nr 63 do kategorii drogi głównej przyspieszonej – GP) oraz 13-kilometrowy fragment od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno. W ramach tego drugiego zadania powstanie m.in. nowy najdłuższy most na rzece Narew o długości 1,2 km, który będzie przebiegał na estakadzie przez dolinę tej rzeki. Powstanie też prawie 7-km odcinek drogi krajowej nr 64 do kategorii GP.

– Oba odcinki stanowią całą obwodnicę Łomży, dzięki czemu po ich wybudowaniu ruch tranzytowy ominie miasto od północy i zachodu – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku.

Dyrektor generalny GDDKiA Krzysztof Kondraciuk wskazał, że inwestycja będzie kosztować ok. 1 mld 250 mln zł i ma być gotowa w 2021 r. – Sądzimy, że na pewno odetchnie Łomża. Ten ruch tranzytowy, szczególnie tirów, zostanie z niej wyrzucony – mówił Kondraciuk. Pieniądze mają pochodzić z UE oraz z GDDKiA.

Wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit powiedział, że ogłoszone przetargi ws. obwodnicy Łomży są spełnieniem wieloletnich marzeń tego miasta i regionu, by było można łatwiej podróżować tym ważnym szlakiem komunikacyjnym, jakim jest Via Baltica, by „można było z tego czerpać korzyści, a jednocześnie nie ponosić tych wszystkich niedogodności, które się z tym wiążą”.

– Myślę, że gdy za dwa i pół roku Prawo i Sprawiedliwość będzie się rozliczało z tego, co zrobiliśmy na Podlasiu jeżeli chodzi o inwestycje drogowe, o poprawę komunikacji, to myślę, że będzie o czym mówić – powiedział Szmit.

Przetargi odbędą się w systemie projektuj i buduj. Wykonawca będzie najpierw projektował drogę i starał się o wszystkie wymagane pozwolenia. Przy wyborze wykonawcy, oprócz ceny, będą brane pod uwagę m.in. różne kryteria związane z jakością nawierzchni oraz termin realizacji, który minimalnie może wynieść dwa i pół roku, a łącznie z projektem – trzy lata.

Jak podała GDDKiA, trwają przetargi ws. wyłonienia wykonawców 65 km S61 Via Baltica. W kwietniu miały być otwarte oferty w przetargach na odcinki: od węzła Kolno do obwodnicy Stawisk i od obwodnicy Stawisk do Szczuczyna (łącznie 34,5 km), ale ze względu na dużą ilość pytań termin ma być wydłużony prawdopodobnie o miesiąc. Wkrótce mają być też wybrani wykonawcy budowy tzw. drugiej nitki już istniejącej obwodnicy Szczuczyna (6,5 km) oraz budowy odcinka od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku (24,2 km). Obecnie trwa budowa obwodnicy Suwałk. Część zadań w okolicach Ełku (warmińsko-mazurskie) realizuje jeszcze olsztyński oddział GDDKiA.

Przygotowywane są również dwa ostatnie przetargi ws. Via Baltica: Ostrów Mazowiecka-Śniadowo i Śniadowo-Łomża Południe, które - jak zaznacza GDDKiA „ostatecznie domkną podlaską i mazowiecką część S61”. Przetargi te mają być ogłaszane w kwietniu lub w maju.

Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica, czyli połączenia krajów nadbałtyckich z południową Europą. W Ostrowi Mazowieckiej ma ona odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd poprowadzi do Rygi na Łotwie.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.