Paweł Kuś
Przez pierwsze 11 miesięcy tego roku przeładunki w Portach w Szczecinie i Świnoujściu wyniosły 21,3 mln ton. Oznacza to, że zespół portów zanotował niewielki, niespełna jednoprocentowy spadek przeładunków. Na ten wynik złożyły się mniejsze o prawie 25 proc. przeładunki węgla.
- Mniej węgla w naszych portach to efekt mniejszego eksportu polskiego węgla oraz zmiany kierunku importu węgla do innych portów – tłumaczy Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
Szczecin i Świnoujście zanotowały też niższe przeładunki drewna (o 15,1 proc.). Z kolei wzrosty odnotowano w pozostałych grupach tj. w innych masowych o 9,2 proc., w zbożu o 17,6 proc., w drobnicy o 7,9 proc.. Wzrosty w tej ostatniej grupie to efekt głównie większych o 8,9 proc. przewozów drobnicy promowej na Terminalu Promowym w Świnoujściu, większych przeładunkach drobnicy kontenerowej, oraz wzroście ropy i ładunków ropopochodnych o 0,8 proc.
- Wzrosty te niestety nie zniwelowały spadków przeładunków w węglu i rudzie. Nadal obiecująco wygląda wolumen przeładowanych kontenerów. Mamy tutaj wzrost o 13 proc. wobec roku ubiegłego, w liczbach wartość ta wynosi 80 612 TEU – mówi Monika Woźniak-Lewandowska.
ZMPSiŚ szacuje, że roczny wolumen przeładowywanych towarów w bieżącym roku będzie na zbliżonym poziomie roku ubiegłego.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny