PMK
The Spirit of British Columbia, jedna z dwóch największych jednostek BC Ferries, powróciła w zeszłym tygodniu do służby na trasie Metro Vancouver – Victoria. Statek przechodził modernizację w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
Przebudowa kanadyjskiego promu rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku. Głównym zadaniem było dostosowanie jego napędu do paliwa LNG. Prace te wykonała Wärtsilä. Objęły one dostawę:
• nowych silników dual fuel (DF) – Wärtsilä 8L34DF-B – spełniających normy IMO tier 3. Moc jednego silnika to 4MW,
• nowych przekładni typu twin (dwa silniki napędzają jedną przekładnię i wał śrubowy),
• zintegrowanych systemów sterowania i monitoringu siłowni,
• systemu sterowania i zarządzania elektrownią statkową – PMS,
• systemu zasilania i magazynowania skroplonego gazu LNG – LNGPac®, wraz ze zbiornikiem na skroplony gaz 165 m3,
• systemu sterewania napędami Protouch®.
- The Spirit of British Columbia wraca do służby wyposażony w czystą technologię, która redukuje nasz wpływ na środowisko i koszty operacji - powiedział Mark Collins, prezes BC Ferries CEO. - Dwa statki klasy Spirit zużywają rocznie około 16 procent naszego paliwa. Ich modernizacja, wraz z wprowadzeniem trzech nowych statków Salish Class w zeszłym roku, stanowią długą drogę do poprawy naszej strategii zrównoważonego rozwoju – dodał.
Oprócz przebudowy systemu napędowego, w stoczni Remontowa odnowiono również m.in.: systemy bezpieczeństwa, systemy ewakuacyjne, łodzie ratunkowe, system wykrywania pożaru, system nagłośnienia, system ochrony przeciwpożarowej, wnętrz, systemy elektryczne, zdalnego sterowania i monitoringu.
Spirit of British Columbia ma 167,5 m długości, 26,6 m szerokości i 5 m zanurzenia. Zbudowana w 1993 r. jednostka pływa na trasie Tsawwassen-Swartz Bay. Po modernizacji ma być eksploatowana przez kolejne 25 lat.
Kontrakt podpisany z BC Ferries obejmuje modernizację dwóch promów klasy Spirit. Po Spirit of British Columbia w październiku tego roku planowana jest taka sama przebudowa bliźniaczej jednostki Spirit of Vancouver Island. Prestiżowy kontrakt opiewa na kwotę aż 140 mln dolarów.
Jak poinformował kanadyjski armator, o wyborze gdańskiej stoczni zadecydowało doświadczenie w realizacji skomplikowanych projektów oraz w instalowaniu napędu LNG. Remontowa konkurowała z włoską stocznią Fincantieri oraz kanadyjskim zakładem Seaspan’s Vancouver Shipyards.
- Gaz ziemny jest najczystszym paliwem kopalnym na świecie i wykorzystanie LNG na statkach dalekomorskich stanowi okazję do znacznego obniżenia emisji gazów cieplarnianych i jakości powietrza na poziomie globalnym - powiedział Roger Dall'Antonia, prezes i dyrektor generalny FortisBC. - We współpracy z BC Ferries opracowaliśmy pierwszą na świecie autorską technologię dostarczania tego paliwa na statek – dodał.
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali